1-AUTO AYARLARININ ÖZELLEŞTİRİLMESİ
Photoshop içerisinde Curve,
Levels tablolarının auto değerlerini, siyah ve beyaz renk piksellerini
kendi default değerlerinde ayarlıyor. Photoshop 6’da Curves ya da Levels
tablosunu açın; “alt” tuşuna bastığınızda Auto butonu Options butonuna
dönüşecektir. Alt tuşu basılı durumda iken Options butonuna
tıkladığınızda açılan pencereden değerleri değiştirebilirsiniz.
Photoshop 7’de durum daha kolay. Curves, Levels tablosunda Options
butonu doğrudan karşımıza çıkıyor. Özellikle PS7 içerisinde Shadow,
Midtones, Highlights seçeneklerine özel renkler girebilir, farklı
efektler elde edebilirsiniz.
2-OPACITY DEĞERLERİNİ KLAVYEDEN
DEĞİŞTİRME
Toolbox araçlarından brush, stamp (boyama ve rötuş)
araçlarından herhangi biri seçili durumdayken klavyeden girilen nümerik
değerler, bu araçların opacity değerlerini değiştirir. Seçim araçları,
crop, move seçiliyken girilen nümerik değerler, bulunduğunuz layer’ın
opacity değerini değiştirecektir. Opacity değerlerine klavyeden 48, 62
gibi küsuratlı değerler girebilirsiniz.
3-COLOR RANGE
Color
Range renge duyarlı bir seçim aracıdır. Color Range penceresinde yer
alan damlalık araçlarının yardımıyla belirlenen renkler pencere
kapatıldığında bir seçim alanına dönüşür. İşlevli ve yoğun kullanılan
bir Photoshop aracıdır. Color Range penceresinde yer alan Selection ve
Image seçenekleri, seçim çalışmanızın açık olan belgenin ön izlemesi ile
birlikte çalışmanıza olanak sağlar. Pencerede yer alan Seçim
değerlerinizi kaydederek başka bir çalışmanızda tekrar
kullanabilirsiniz. Select açılan menüsünden renge duyarlı seçim
çalışması yapabilirsiniz. Belirli bir renk hakimiyetinin olduğu
belgelerde kullanılabilir. Color Range’in en önemli araçları
damlalıklar. Select menüsünün seçeneğini ‘Sampled Colors’ yapın, en
altta bulunan ‘Selection Preview’ bölümünde de Grayscale seçeneğini
aktif yapın. Üç damlalıktan ‘+’ simgeli olanı seçin ve örnek resimdeki
Zebra’nın siyah kuşaklarının açık, orta ve koyu bölümlerine tek tek
tıklayın. Her tıklayışınızda Zebra’nın kuşaklarındaki belirginliği
görebilirsiniz. Seçim için renk ekleme ve çıkarma işlemi için iki ayrı
damlalığı kullanmanın yanında birinci damlalığa tıklayıp istediğiniz
renk tonunu seçtikten sonra seçime yeni noktalar dahil etmek için shift
tuşunu kullanabilirsiniz. Alt tuşuna basarak da seçimden nokta
çıkarabilirsiniz.
4-REPLACE COLOR
Kullanımı kolay bir renk
işleme aracı. Örnek çalışmada Photoshop’un kendi örnek dosyalarından bir
tanesini açarak, damlalık aracına tıkladım. Çalışma belgesi üzerine
giderek shift tuşu yardımıyla kumların açık, orta, koyu bölümlerine tek
tek bastım. Transform bölümünde bulunan Hue Saturation sürgüleriyle renk
değişimi aldıktan sonra çalışma belgesi üzerinde değişimi izledim.
Değişimin sağlıklı olmadığı bölgelerde yine damlalıkla, shift tuşuyla
tıklayarak onları maske içerisine dahil ettim.
5-CMYK RENK
MODUNDA RGB FİLTRELERİ
Photoshop filtrelerinin çoğu RGB renk modunda
çalışır. CMYK renk modunda iken ister kanallara tek tek, ister Quick
Mask ile RGB filtrelerini CMYK modda kullanabilirsiniz. Yeni bir Alpha
kanalı oluşturun ve Filter menüsüne göz atın, hemen hemen tüm
filtrelerin aktif olduğunu göreceksiniz.
6-FADE
Photoshop tüm
alternatif araçlarıyla bize neredeyse sınırsız bir güç veriyor.
Kullanılan tüm araçların farklı tarzlarda yorumlanmasıyla kolayca hoş
sonuçlar elde edilebiliyor. Fade özelliği de bunlardan biri. Çalışma
belgesine herhangi bir filtre uyguladığınızda, Edit menüsü altında aktif
hale gelen Fade’e tıklayın. Açılan pencereden, son uyguladığınız
filtrenin Opacity değerini, bununla beraber etkili olmasını istediğiniz
Layer Mode’larından birini seçebilirsiniz.
7-AÇISI BOZUK
BELGELERİ DÜZELTME
Servis bürodan gelen taramalar, çoğunlukla açısı
bozuk görsellerdir. Bu durumda kullanılan iki açı düzeltme yöntemi var.
Biri; çoğunlukla kullanılan Crop, diğeri de Rotate Canvas. Açısı bozuk
olan belgenin açısını düzeltmek için Toolbox’tan cetvele (Measure)
tıklayın ve belgenin sol alt köşesinden sağ alt köşesine bir doğru
çizin. Info araç penceresinde bu değer gözükecektir. Ardından Rota’te
Canvas’tan Arbitrary komutunu verin; açılan pencerede düzeltilmesi
gereken açı değeri yazıyor olacaktır.
8-CROP ve TRIM
Çalışma
sırasında belgenizi kadrajlar ve kullanmayı düşünmediğiniz alanları
atarsınız. Crop, bu noktada en çok tercih edilen araçtır, fakat
özellikle feather ile yumuşatılmış piksellerin crop yapılmasında
istenmeyen sonuçlarla karşılaşabiliyoruz. Hassas crop’lamalarda
(özellikle layer’lı bir çalışmada) Trim saydam alan içerisinde
piksellerin dayandığı alanın dışında kalan bölümü atarak crop yapar. En
küçük piksel değerini algılayarak hareket eden Trim, bu noktada oldukça
sağlıklı sonuçlar veriyor.
9-PHOTOSHOP AÇILIŞ PÜFLERİ
Programların
duyarlı oldukları tuş kombinasyonları vardır. Photoshop’un da buna
benzer bir özelliği söz konusu. Klavyeden Alt ve Command tuşlarına
birlikte basın; bırakmadan Photoshop’u açın; açılıştan kısa bir süre
sonra size Plug-in klasörünü soracaktır. Buradan devre dışı bırakabilir
yada başka bir klasörü tanımlayabilirsiniz. Bu aşamadan sonra tuşlardan
elinizi kaldırın ve tekrar Alt ve Command tuşlarına basın; kısa bir süre
sonra da Scratch Disks ayarlarını gösteren bir pencere açılacaktır. Bu
HD’nizde yer kalmadığı durumlarda başka bir HD’yi tanımlamanıza yarar.
10-LAYER’DA
OPACITY ve FILL
Photoshop 7 ile birlikte arayüzde değişimler söz
konusu. Bunlardan bir tanesi Layer araç paletinde bulunan Opacity ve
Fill araçları. Bunların arasındaki farkı bir örnek üzerinde işleyelim.
Bir
yazıya, fotoğrafa Layer Style’ları kullanarak efekt uyguladığımızı
düşünelim. Fill değeri Layer Style uygulanmış yazıyı ya da fotoğrafın
yoğunluk değerini (opacity) değiştirir. Bu esnada Style değerlerinde
hiçbir değişiklik olmaz. Opacity sürgüsünde yapılan değişiklik hem Layer
Style hem de Style uygulanmış layer’ın yoğunluğunu (opacity) etkiler.
11-LAYER
GRUPLAMA
Photoshop içerisinde iki layer’ı birbirinin içine gömmek,
geçişler yapmak için küçük bir püf noktamız var. Yapacağımız işlemin
aynısını klavyeden Alt tuşuna basılı tutarak, mouse ile iki layer’ın tam
ortasındaki çizgiye geldiğinizde, mouse’un kursörü değişir, bu noktaya
tıkladığınızda layer’lar gruplanmış olur. Bu çalışmayı menüden yapmak
için ise, örnek resimde olduğu gibi bir hazırlık yapalım. Üst layer’ı
altında bulunan yazı içerisine gömmek için ilk olarak yazının bulunduğu
layer ile üst layer’ı link ile bağlıyoruz. Klavyeden Command+G tuş
kombinasyonunu uygulayın. Yandaki resimde görmüş olduğunuz gibi üst
layer alt layer’daki yazının içine girdi.
Bu yöntemin link
kullanılmadan yapılabilmesi için örnek resimde Layer 1’e tıklayarak
yazının ya da içine gömülecek layer’ın da altında olmasına dikkat ederek
yine aynı komutu verin, aynı sonucu verecektir. Layer menüsünden
konuyla ilgili kontroller için örnek resmi inceleyin.
12-LAYER
MASK
Layer’lar arası kompozit çalışmalarda kadrajlama, tasarımın
gelişme aşamasında, tasarımın değişken yapısında Layer Mask’ların
(katman maskesi) önemi tartışmasızdır.
Örnek bir belge açın ve
layer’da olmasına dikkat edin. Bir seçim alanı oluşturun, Layer araç
paletinden ‘Add a mask’ ikonuna tıklayarak seçimi Layer Mask’a
dönüştürün. Yandaki örnek resimde gördüğünüz gibi Layer Mask’a tıklayın.
Burada uygulayacağınız tüm çalışmalar, filtreler sadece maskeye
uygulanarak orijinal belgeye herhangi bir etkisi olmayacaktır. Maskeye,
Filter> Blur> Gaussian Blur filtresini 25 radius değerinde
uygulayın. Maskın erimesiyle geçişler oldukça yumuşadı. Maskeye distort
filtrelerinden, artistik filtrelere kadar birçok efekti
uygulayabilirsiniz. Alt tuşuna basılı tutarak mouse ile Layer Mask’ın
üzerine tıklayın. Çalışma alanında gördüğünüz, maskın kendisidir. Tekrar
Alt tuşu ile maska tıkladığınızda eski haline gelir. Shift tuşu ile
maskeye tıkladığınızda geçiçi olarak maskeyi devre dışı bırakmış
olursunuz. Command tuşu basılıyken mouse ile maskeye tıkladığınızda ise
seçili (selection) duruma gelecektir.
13-BLENDING
Blending
Options özellikle Photoshop 7 ile birlikte daha güçlü bir şekilde
karşımızda duruyor. Photoshop içerisinde katmanlar arası geçişler,
komposit çalışmalar içerisinde alternatifler sınırsız. Örnek çalışmamızı
Photoshop 6 üzerinden gerçekleştireceğiz. Photoshop klasörünün Samples
dosyalarından Ducky ve Dune isimli belgeleri örnekte olduğu gibi
yerleştirin ve Dune layer’ına gelerek çift tıklayın. Açılan Blending
Options penceresinden Blend If bölümüne göz atın. Underlying Layer
bölümündeki sağdaki oku 253 değerine getirin. Dune layer’ının Ducky
layer’ındaki ördeğimizin içine girdiğini göreceksiniz. Bu işlemi iptal
ederek soldaki sürgüyü sağa çekerek bir deneme yapalım. Bu sefer de
sevgili ördeğimiz üst layer’da duruyormuş gibi görünüyor. Sürgülerin
üzerine Alt tuşuyla tıklayarak birbirinden ayırabilir ve daha hassas
çalışmalar yapabilirsiniz. Sizler için bir örnek daha hazırladım, farklı
etkilerle test edin.
14-LAYER SET
Photoshop 6 ile birlikte
gelen Layer Set, yoğun layer karmaşasına son vermiştir. Oldukça işlevli,
tasarımcılara nefes aldıran bir kolaylıkla alkş aldı. Layer araç
paletinde klasör ikonu görünümünde yer alan Layer Set aracı hakkında
birkaç püfümüz var. Alt tuşu ile birlikte Layer Set ikonuna
tıkladığınızda karşınıza Layer Set bilgi penceresi çıkar ve hangi isimde
açmak istediğinizi, layer modunu, opacity değerini doğrudan
girebilirsiniz. Layer paletimizde onlarca layer olduğunu kabul ederek bu
layer’ları bir Set altında toplamak istiyoruz. Aynı set altında
toplamak istediğiniz layer’ları birbirine bağlayarak Layer Options
ayarlarından ‘New Set From Linked’ komutunu kullanabilirsiniz
15-LAYER’DA
SAYDAMLIK
Çalışma sırasında blur, feather ile yumuşatılmış,
kenarları dağınık halde piksellerden oluşan bir layer’ı seçmek, böyle
bir layer’a özel efekt uygulamak bize sağlıklı sonuçlar vermeyebilir.
Layer araç paletindeki küçük ikonlardan ‘Lock Transparency’ ile böyle
bir çalışma sorunsuzca yapılabilir.
16-LAYER MASK ile GİYDİRME
Photoshop
ile özel çalışmalarımızda iki layer’ı bir bardağın, bir objenin için
sarılmış, girmiş gibi göstermek isteriz. Bu tür çalışmalarda özel efekt
programlarının dışında, benim kullandığım bir teknik var. Giydirme
yapılacak layer’ın renk kanallarındaki gri bilgisini kullanarak mask
oluşturmak. Bu konuda basit bir örnek hazırladım. Çalışmanın ana
sistemini aktardıktan sonra, bu tür çalışmalarda airbrush ve layer
mode’larıyla farklı tekrarlar üreterek bilginizi ezberlemeden
öğrenebilirsiniz. Örnek çalışmamızda iki layer’ımız var. Background’da
bulunan sıvı dolu cam şişe içerisine Layer 1’de bulunan spor yapan kadın
görselini giydireceğiz. Layer 1’e Transform ve perspektif uygulayarak
şişenin üzerine göre ayarladım. Şişeyi dekupe ederek hazırlığımın ilk
aşamasını tamamladım.
Layer 1’in gözüne tıklayarak gizleyin.
Background’un Blue kanalını duplicate yaparak gri renk seviyesiyle
oynadım ve son aşamada invert ettim. Alpha kanalları, siyah ile beyazın
saydamlık bilgisini taşıdığından layer mask’ta kullanmak için açık tonlu
pikseller gerektiğinden invert yaptım. Hazırladığım path’i seçili
duruma getirip Select menüsünden inverse komutuyla seçimi tersine
çevirdim ve Blue copy kanalını siyah ile doldurdum. RGB kanala
tıklayarak gizlediğim Layer1’i tekrar aktif hale getirdim. Select
menüsünden Load Selection’ı açarak Channel sekmesinden Blue copy
kanalını seçtim ve kapattım. Oluşan seçim alanını Layer Mask olarak
kullanmam gerektiğinden seçimi mask olarak atadım.
17-LAYER
MODE’LARIYLA TEK RENK HAKİMİYETİ
Photoshop içerisinde renkli bir
görseli ilk önce Grayscale moduna çevirdikten sonra Duotone ile bir ya
da en fazla 4 rengin karışımı ile özel efektler üretebilme imkânımız
var. Bu çözümün yanında basit bir önerimiz daha söz konusu: Layer
Mode’larından Luminosity ve Color seçeneklerini bu tür çalışmalarda
kullanabilirsiniz. Örnek resimde Layer2’nin yapısını inceleyin.
18-PURGE
Tarihte
bir RAM canavarı varsa, Photoshop’ta bunlardan bir tanesi. Yoğun
çalışmalarda, kopyalanan öğelerden, yapılan işlemlerden dolayı History
aracının dolması, kullanılan belleğin azalmasıyla Photoshop’un
performansında azalma görülür. Edit menüsü altında bulunan Purge’e
baktığımızda dört seçenek görürüz: Undo geri alma işlemlerini,
Clipboard; kopyalama yapıştırma yaptığımız Clipboard hafızayı, Histories
history paletindeki listeyi resetleyerek hafızadan siler. All seçeneği
ise hepsini birden resetleyerek RAM’de yer kaplayan bilgileri silerek
boşaltır.
19-PRESET MANAGER
Photoshop klasörünün içine
baktığınızda, Preset isimli bir dosya görürsünüz. Bu dosya içinde yer
alanlar Photoshop’un can damarlarını oluşturmaktadır. Özellikle Patterns
klasörü hiç farkında olmadan onlarca megabayta ulaşmış olabilir. Özel
kütüphane kaynakları Internet’te ücretsiz olarak dağıtılıyor. Edit
menüsü altında bulunan Preset Manager aracılığıyla dışarıdan ihraç
ettiğiniz kaynakları buradan Photoshop’a dahil edebilir, yönetimini
buradan yapabilirsiniz.
20-ADJUSTMENT LAYER
Bu ay dergiyle
birlikte verdiğimiz ek kitapçıkta Adjustment Layer’a yer vermeme rağmen,
genel Photoshop püfleri içerisinde yer almalı diye düşündüm. Layer
menüsünden ve Layer araç paletinden ulaşabileceğiniz adjustment layer’la
renkler üzerinde istediğiniz kontrolleri ve değişiklikleri yapabilir,
istediğiniz zaman geri dönebilir ya da iptal edebilirsiniz. Orijinal
belgenizde hiçbir etki ve değişiklikte bulunmadan, denemeler içerisinde
farklı etkiler oluşturabilirsiniz.
21-PRATİK SEÇİMLER
Photoshop
içerisinde layer’da, Alpha kanallarında yer alan pikselleri hızlı ve
pratik bir biçimde seçmek için klavyeden command tuşu basılı durumdayken
mouse ile layer’a, alpha kanalına, path’e tıkladığınızda seçim
gerçekleşir. Layer’ları ve Alpha kanalındaki maskeyi Select menüsünden
Load Selection’ı kullanarak da Layer ve Alpha kanalını seçili duruma
getirebilirsiniz.
22-TRANSFORM SELECTION
Seçim alanını
istediğiniz biçimde büyütüp, açı verebilir, perspektif etkisi
yaratabilirsiniz. Özel gölgeleme tekniklerinde, aynı forma sahip farklı
büyüklükteki nesneler için kullanabileceğiniz bir araç. Selection menüsü
altında bulunan Transform Selection ancak çalışma alanında bir seçim
olduğunda aktif hale gelir.
23-COPY MERGED
Photoshop
harikalarından bir tanesi daha. Özellikle benim çok pratik kullanımından
dolayı sık sık başvurduğum bir araç. Onlarca layer’lı bir çalışmanızda
ister tüm alanı, ister bir bölümünü seçip, seçim alanı içerisinde kalan
gizlenmiş layer’ları görmeyen sadece aktif olan layer’ları gören Copy
Merged komutu uygulandığında seçim alanı içerisinde kalan tüm layerlara,
Flatten Image komutu uygulayarak hafızasında layer’ları birleştirerek
kopyalar ve istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.
24-ARRANGE
Diğer
programlarda çok sık kullandığımız, nesneler arasında yer değişikliği
yaparız. Birbirlerinin altına ya da üstüne taşımak, bazen en alta bazen
de en üste taşıma yaparız. Photoshop programında bunu genelde elle
grçekleştiririz. Ama Photoshop içersinde de böyle bir araç ve komut
dizini var. Layer menüsü altında bulunan Arrange sekmesinde layerlı bir
çalışma belgesinde herhangi bir layer’ı diğer bir layer’ın altına,
üstüne yada en üste taşıma gibi komutları bulunmakta.
25-YAZILI
VE SESLİ MESAJ
Çalışmanızı bitirdiniz ve sizden sonra başka bir
arkadaşınız bıraktığınız yerden devam edecek ya da Photoshop dökümanını
başka bir yere gönderiyorsunuz.
Photoshop belgesinin içine doğrudan
kendi sesinizle not bırakmaya ne dersiniz? Toolbox üzerinde bulunan bu
iki araç ile gerekli notları aktarabilirsiniz.
26-APPLY IMAGE
Alpha
kanallarını yoğun kullananlar için harika bir püfümüz var. Bu püfü
birlikte yapmak için herhangi bir görsel açın ve iki alpha kanalı
yaratın. Alpha 1’de özel bir desen olsun, Alpha 2’de ise mask görevi
görecek. Benim örneğimde olduğu gibi feather verilerek oluşturulmuş bir
küre olabilir. Çalışmanızı kanallarda bitirdikten sonra RGB kanala
tıklayın. Image> Apply Image’ı açın. Örnek resimdeki Apply Image
değerlerini girin. Preview seçeneği aktif olduğunda değişen değerler
hemen çalışma dokümanında görünür. Önemli ve etkili bir araç olan Apply
Images, çoğunlukla Photoshop kullanıcılarının gözden kaçırdığı bir
nokta. Çalışmayı layer kullanmadan yaptık. Bir de Apply Image’ı iki
layer ve Alpha kanalında bir maske görevini görecek şekilde
kullandığımızda yine etkili bir sonuç alabiliriz.
27-SEÇİMİ
PATH’E DÖNÜŞTÜRME
Path denilince hemen dekupaj akla geliyor.
Photoshop yeni yaptığı atakla uzun ve zahmetli path çizimlerini geride
bıraktıracak. Biz yine de geriye giderek halen sorunların çıktığı birkaç
noktanın altını çizeceğiz.
Örnek çalışmamızda etrafı oldukça temiz
bir ördeğimiz var. Magic Wand aracıyla uygun tolerans değerinde beyaz
alanı seçerek seçimi inverst komutuyla tersine çevirdik. Ördeğimizin
kenarlarında piksellerden dolayı kırıklı bir seçim elde ettik. Bu
kırıklıkları gidermek için Select>Modify>Smooth değerine
gireceğiniz piksel değeri kadar hatlar yumuşayacaktır. Ardından yine
aynı bölümden Contract komutuyla 1 piksel değerinde içe doğru seçimi
daralttığımızda temiz bir görüntü elde ederiz. Var olan seçimi Path’e
dönüştürmek için Window>Show Paths’i açarak options sekmesinden Make
Work Path komutunu verin. Tolerans değerine 0.5 değerini girin. Path
paletinde isimsiz bir path oluştu, Work Path yazan yazının üzerine çift
tıklayın ve bir isim vererek kaydedin. Aksi takdirde path aracıyla çizim
yapmaya başladığınızda isimsiz path’iniz silinebilir. Var olan path’ini
ister kopyalayarak ister File>Export>Paths to Illustrator komutya
vektörel bir programa taşıyabilirsiniz.
28-STROKE PATH
Path
paletinde var olan path’i bir yol olarak kabul edip, Photoshop bizim
belirlediğimiz toolbox araçlardan (boyama, rötuş) birisiyle path boyunca
otomatik bir şekilde önceden girilmiş değerler doğrultusunda dolaşarak
müdehale eder. Stroke Path’in komutsal yönetiminin yanında pratik
kullanımlar vardır. Örnek resimde gördüğünüz gibi çalışma alanı
içersinde aktif bir path var ve toolbox’ta seçilmiş bir airbrush boyama
aracı. Airbrush için gerekli değerler girilmişse, (fırça büyüklüğü,
opacity, renk gibi) klavyeden enter tuşuna bir kere basmanız yeterli
olacaktır. Eğer toolbox’ta airbrush ya da başka bir boyama aracı değil
de path, zoom, move gibi araçlar varsa, command tuşu basılı durumda iken
enter tuşuna basmanız path’i selection olarak aktif hale getirecektir.
29-TIFF
FORMATINDA CLIPPING PATH
Photoshop içinde yaptığımız dekupajları
FreeHand programına TIFF formatında Clipping Path özelliğinde kaydedip
aktarabiliyoruz. EPS formatında Clipping Path daha kolay ve daha bilinir
ama FreeHand programı içersinde sorunsuzca film çıkışa gönderilebiliyor
30-CONTACT
SHEET II
Özel bir katologlama sistemi. File menüsü altında, Automate
seçeneğinde bulunan Contact Sheet II sürekli karıştırdığımız,
aradığımızı bulamadığımız görsel kütüphanemiz içinde ön görüntülü
katologlama yaparak bizi hem zaman kaybından hem de stresten kurtarır.
Contact Sheet penceresini incelersek Source Folder butonunda katologlama
yapılacak dosya dizinini tanımlatıyoruz. Document bölümünde ise
kataloglama yapılacak sayfa ölçülerini ve çözünürlük değeri
tanımlanıyor. Thumbnails bölümünde ise sayfa ölçülerini belirttiğimiz
alana yatayda ve dikeyde kaç bölümden oluşacağını, bir sayfamızda kaç
görsel olması gerektiğine karar veriyoruz. En son bölümde
görsellerimizin altında dosya isimlerinin hangi karakterde, kaç puntoda
yazılacağını belirliyoruz. Kataloglama işlemi tanımladığınız dosya
dizinindeki görseller bitene kadar devam eder. Sayfa doldukça Photoshop
yeni bir sayfa açarak devam eder. Çalışma bittiğinde istediğiniz
formatta saklayabilir veya baskılarını yaparak arşivleyebilirsiniz.
Katologlama sırasında dosya isimlerini yazdığından aramak, bulmak çok
daha kolay olacaktır.
31-LAYER MODE’LARIYLA ÖZEL EFEKTLER
Layer
Mode’larının birbirleriyle çarpıştırılması sonucu hoş görüntüler elde
edebilirsiniz. Bu çalışmamızı RGB renk modunda uygulayacağız. Herhangi
bir görsel açın, görselimiz RGB değilse Image/Mode sekmesinden RGB renk
modunu seçerek dönüştürün. Son kontrollerden sonra çalışmaya
başlayabiliriz. Görselimize Image/Adjust/ Invert komutunu uygulayın.
Background’da bulunan çalışmamızı yeni bir layer olarak çoğaltın. Layer
modunu Difference seçeneğine getirerek, Toolbox’tan Airbrush aracına
tıklayın. İstediğiniz fırça büyüklüğünde ve her seferinde farklı renk
tonlarında boyamalar yapın. Bu şekilde farklı alternatifler
üretebilirsiniz. Çalışmanızı Offset baskı tekniğinde kullanmak
isterseniz tüm layer’ları birleştirdikten sonra CMYK renk formatına
çevirerek yerleştirebilirsiniz.
32-QUICK MASK-1
Quick Mask
çalışma alanında bir seçili alan olması durumunda klavyeden -Q- harfine
basarak devreye giren ve bu alan üzerinde Brush araçlarıyla boyayarak
alan ekleme ve çıkarma yapabileceğimiz bir tekniği bize sunar. Bunun
yanında var olan bir seçili alanı Quick maska dönüştürdüğümüzde
uyguladığımız Distort filtreleri sayesinde farklı görünümler elde
edebiliriz. Örnek görselimizde bir seçili alan yaratıp (1) onu Quick
Maska çevirdik (2) ve Distort'tan Wave Efektini uygulayarak görselimizde
bordür oluşturduk (3). Sonra da var olan Quick Mask’ı tekrar klavyeden
-Q- harfine basarak seçili duruma getirdik. Seçili alandan yararlanarak
görselimizin dış alanını boşaltarak Layer Style’den farklı etkilerde
bulunduk.
33-QUICK MASK-2
CMYK renk formatında bir görsele RGB
renk formatında çalışan filtreleri uygulayamazsınız. CMYK formatında
iken, Alpha kanalında yapılan çalışmalara RGB renk kanalında çalışan
filtrelerden bazıları uygulanabilir, Quick Mask'ta da RGB renk kanalında
çalışan filtre gruplarından bazılarını çalıştıralabilir, seçili alan
uygulayarak, seçim alanını Quick Mask'tan çıkardıktan sonra renk
araçlarıyla veya tercih ettiğiniz farklı araçlarla müdahale
edebilirsiniz. Etkisi görsele direkt uygulanmasından daha iyi olmaz ama
gereksiz yere RGB-CMYK dönüşümlerinin önüne geçebilir.
34-LAYER
OPACITY DEĞERİ DÜŞTÜĞÜNDE DİKKAT!
Photoshop içerisinde sıklıkla
kullanılan Auto Select Layer seçeneği ne yazık ki her opacity değerinde
çalışmıyor. Layer’ın opacity değeri 50’nin altına düştüğünde Auto Select
Layer opacity değeri düşük layer’ı görmeyerek direkt altaki layer’ı
seçiyor.
35-CREATE LAYER
Örnek bir çalışma üzerinde
açıklayalım. Photoshop içersinde bir yazı yazın ve drop, bevel, stroke
gibi özelliklerde yazıya efekt uygulayın. Ardından Layer menüsünden
Layer Style/ Create Layer komutunu uygulayın. Örnek resimde uygulama
öncesi ve sonrasını gösteren ön görüntü var.
36-HASSAS RÖTUŞLAR
Servis
bürodan gelen ya da kendi dia bankımızda bulunan görsel fotoğraflarda
istediğimiz gibi renk tonlamalarını yakalayamayız. Özellik insan
yüzlerinde ışık patlamaları, gözlerin etrafında yoğun gölgeler istemeyen
sonuçlar yaratır. Deformasyona uğratmadan, bölgedeki piksellerin
tonuyla oynayan Dodge ve Burn Tool araçları bazen hayat kurtarır. Örnek
resmimizde Dodge Tool ile resmin sağ tarafında gördüğünüz gibi tonlarını
açtım. Burn Tool ile fazla ışık almış, noktası zayıf bölgelerin
doygunluğunu arttırmak için kullanabilirsiniz.
37-PHOTOSHOP’TA
TEL ÖRGÜ
Photoshop ile örnek resimde görmüş oduğunuz gibi basit bir
tel örgü yapmaya çalışacağız. Burada yine kanallar karşımıza çıkıyor.
1.
Ördeğimizin olduğu belgeyi açalım, az önce üzerinde bir dekupaj
çalışması yaptığımızdan etrafında halen dekupe var.
2. Ördeğimizin
Channel bölümüne bir Alpha kanalı ekleyerek filter> render> clouds
filtresini uygulayalım.
3. Toolbox’taki foreground rengini beyaz
yapın ve ardından filter> texture> stained glass filtresini açın.
Resimdeki ön değerleri girin ve kapatın. Oluşan görselimizde
kontrastlığı artırarak beyaz çizgileri net bir şekilde elde edeceğiz.
4.
Levels tablosunu açın ve Input Levels bölümüne sırayla şu değerleri
girin 47/0.10/255 ve kapatın.
5. Tel örgümüz nerdeyse hazır. RGB
kanala tıklayarak boş bir layer açın.
6. Select menüsünden Load
Selection’ı açarak Channel bölümünden Alpha 1’i seçerek pencereyi
kapatın.
7. Oluşan seçili alana herhangibir renk doldurun. İsterseniz
Layer Style’den Drop Shadow ile gölge verebilirsiniz.
8. Tel örgüyü
istediğiniz biçimde seçerek Layer Mask’ı kullanarak
kadrajlayabilirsiniz.
38-KULLANMADIĞINIZ LAYER’LARI GİZLEYEREK
KAYDEDİN
Öyle çalışmalar olur ki 20-30 layer kullanmak zorunda kalır,
Photoshop belgemiz yüzlerce MB oluverir. Örnek resimde gördüğünüz gibi
aynı belgeyi tüm layer’ları gizleyerek kaydettiğimizde 20 MB bir farkın
olduğunu görebilirsiniz. Layer Set’lerle çalıştığınızda gizleme ve
gösterme çok daha kolay olacaktır.
39-PRINT OPTIONS
Photoshop 6
ile gelen File menüsü altında sinsice bekleyen baskıda büyük kolaylık
sağlayan bir araç. Print options aracılığıyla baskılarınıza büyük bir
kolaylık sağlıyor. Kağıdınıza göre Scale to Fit Media komutuyla
deformasyona uğratmadan oranlı bir şekilde sığdırarak aldığınız
baskılarda, kağıt rengini, ters yüz baskıyı ve birçok özelliği kontrol
edebilirsiniz.
40-SEÇİM ALANINI LAYER YAPMAK
Background ya da
bir layer’da herhangi bir araçla oluşturduğunuz seçim alanına Command+J
tuş kombinasyonunu (Layer via Copy) uyguladığınızda seçim alanı
içersinde kalan pikseller yeni bir layer olarak üstünde oluşur. Aynı
seçim dahilinde Command+Shift+J tuş kombinasyonuyla (Layer via Cut)
seçim alanı içinde kalan pikseller oradan kesilerek bir üst layer’ı
oluştururlar.
41-SHIFT TUŞUYLA SÜRÜKLE BIRAK
Photoshop
içerisinde aynı değerlerde iki farklı, açık durumda çalışma belgeniz
olduğunu düşünelim. Bir belgeden diğerine layer’ları, linkli yada tek
başına taşıma yaparken Shift tuşuna basılı tutarak taşımanız durumunda
sürüklenen layer sayfaya göre hangi koordinatlarda ise taşındığı belgede
de aynı koordinatlarda otomatik olarak yerleşir, sayfanın neresine
bırakırsanız bırakın fark etmez.
42-HEALING BRUSH
Photoshop 7
ile birlikte gelen ve adından en çok söz ettiren yeniliklerden bir
tanesi Healing Brush, Patch. Rötuşlar konusunda büyük bir kolaylık
getiren araçların kullanımı da çok kolay. Eskisi gibi el ve bilek
yetenekleri fazla gerektirmeyen bu araçlar bizlere önemli zaman
kazandıracak. Aracı kullanmak için Stamp aracında olduğu gibi Alt tuşuna
basarak dokuyu taşıyacağımız bir merkez alıyoruz, ardından gerekli
yerlerin rötuşuna başlayabilirsiniz. Stamp aracından ayrılan en önemli
özelliği “Clone” yapıldığı bölgenin pikselleriyle homojen bir yapıyla
kaynaşması ve piksellerin renk ve doku bilgisini alarak taşınan dokuyu
bu bilgiler içerisinde aktarması.
43-PATCH TOOL
Photoshop’un
sayısız harikalarından biri. Doku taşıma konusunda şaşırtıcı bir
yeteneğe sahip. Rötuşun yapılacağı alanı Patch Tool aracıyla çizerek
belirliyorsunuz, sonra bu alana giydirmek istediğiniz dokunun üzerine
seçili alanı sürüklüyorsunuz, hepsi bu kadar. Rötuş, çalışmanızın
hassaslığına göre Patch Tool ile alanı belirledikten sonra Feather
değeri verebiliyorsunuz.
44-SNAPSHOT
History araç paletinin
içinde gizlenmiş bizi bekleyen önemli bir araç. Bildiğiniz gibi History
araç paleti yaptığımız işlemleri tek tek hafızasına alarak
istenildiğinde geri alıp, sonra tekrar çalışmaya başlayabildiğimiz bir
araç. Çalışma içinde oluşturduğumuz etkilerde karar veremediğimizde,
devam ederek farklı etkiler yakalamak istediğimiz olur. Böyle bir karar
öncesi çalışma ekranımızın ve layer’ların tüm özellikleriyle aynı belge
içerisinde bir yedeğini alarak çalışmanın sonunda karşılaştırmasını
yapmak için History araç paletindeki Snapshot’ı kullanmak oldukça pratik
bir çözümdür.
45-PRATİK LAYER KOPYALAMA
Photoshop’ta içinde
bulunduğunuz layer’ın kopyasını üretmek için çok basit bir önerimiz var.
Layer’da iken klavyeden alt tuşuna basarken yönlendirme oklarından
herhangi birine bir kere basmanız yeterli.
46-LAYER BİRLEŞTİRME
Layer
paletimizde, çalışmanın netleştiği bir noktada onlarca Layer’ımızı
birbirleriyle birleştirir çalışmayı toparlarız. Menüden ve layer
options’tan birleştirmeleri kontrol edebileceğimiz gibi klavyeden de
gerekli ayarlamaları yapabiliriz.
Command+E tuş kombinasyonuyla aktif
olan layer bir altındaki layer’la birleşir. Command+Shift+E, komutunu
verebilmek için aktif bir layer’da olmanız gerekiyor. Layer araç
paletinde gizlenmiş layer’Iarın dışında tüm layer’ları birleştirir.
Background layer’ında iken verilirse tüm layer’lar background’da
bütünleşir. Birbirine link’lenmiş layer’ların hepsini Command+E ile bir
kerede birleştirebilirsiniz.
47-TOOL BOX RENK KONTROLÜ
Çalışmalarımız
sırasında tool box’taki foreground ve background renklerini resetler,
yer değiştirir, çalışma alanı içersinden damlalık aracıyla renk örneği
alırız. Tool Box renklerini resetlemek için klavyeden ‘D’ tuşuna bir
kere basmanız durumunda renkler siyah ve beyaza döner, ‘X’ tuşuna
bastığınızda foreground ile background renkleri yer değiştirir.
Damlalık
ikonuna tıkladıktan sonra alt tuşuyla örnek bir görsele tıkladığında
background rengi için örnek alırız. Shift tuşuyla tıkladığımızda ‘Point
Sample’lar bırakır, renk düzeltmelerinde çalışma alanının renk
dağılımını info araç paletinden kontrol edebiliriz.
Swatches renk
paletinden örnek alırken, background için command tuşuna basarak
tıklamanız gerekmektedir. Alt tuşuyla swatches renk paletine
tıkladığımız, mouse’un kursörü makas’a dönüşerek tıklanan rengi oradan
keserek alıyor.
48-GRADIENT MAP
Photoshop 7 içinde özel
renklerden oluşan efekt çalışmalarınızda etkili bir araç. Image/
Adjustment/ Gradient Map’i açtığınızda bir degrade çalışması yapıyor
hissini verecektir. Özel oluşturabileceğiniz renkler, bazı durumlarda
‘Reverse’ ile zıt kombinasyonlarla etkili ve kolay bir sonuç için
kullanılabilir.
49-HISTORY BRUSH
Hazır görsellerinizden bir
tanesini açın. Örneğimizin algılanması için üzerine, layer açmaya gerek
yok, renklerini sizin belirleyeceğiniz bir Clouds filtresi uygulayın.
Ardından Toolbox’tan History Brush’ı seçerek örnek resimdeki değerlerde
fırçanızı kullanın. History Brush, son kaydedileni hafızasında
tuttuğundan tekrar onu geri aktarırken özel layer mode’larını
kullanmamız sonucu hoş çalışmalar elde ediyoruz. Layer Modu’nu Normal’e
getirdiğimizde direkt son kaydedilen pikseller fırçanın müdahale ettiği
noktalarda ortaya çıkar.
ALINTI
Photoshop içerisinde Curve,
Levels tablolarının auto değerlerini, siyah ve beyaz renk piksellerini
kendi default değerlerinde ayarlıyor. Photoshop 6’da Curves ya da Levels
tablosunu açın; “alt” tuşuna bastığınızda Auto butonu Options butonuna
dönüşecektir. Alt tuşu basılı durumda iken Options butonuna
tıkladığınızda açılan pencereden değerleri değiştirebilirsiniz.
Photoshop 7’de durum daha kolay. Curves, Levels tablosunda Options
butonu doğrudan karşımıza çıkıyor. Özellikle PS7 içerisinde Shadow,
Midtones, Highlights seçeneklerine özel renkler girebilir, farklı
efektler elde edebilirsiniz.
2-OPACITY DEĞERLERİNİ KLAVYEDEN
DEĞİŞTİRME
Toolbox araçlarından brush, stamp (boyama ve rötuş)
araçlarından herhangi biri seçili durumdayken klavyeden girilen nümerik
değerler, bu araçların opacity değerlerini değiştirir. Seçim araçları,
crop, move seçiliyken girilen nümerik değerler, bulunduğunuz layer’ın
opacity değerini değiştirecektir. Opacity değerlerine klavyeden 48, 62
gibi küsuratlı değerler girebilirsiniz.
3-COLOR RANGE
Color
Range renge duyarlı bir seçim aracıdır. Color Range penceresinde yer
alan damlalık araçlarının yardımıyla belirlenen renkler pencere
kapatıldığında bir seçim alanına dönüşür. İşlevli ve yoğun kullanılan
bir Photoshop aracıdır. Color Range penceresinde yer alan Selection ve
Image seçenekleri, seçim çalışmanızın açık olan belgenin ön izlemesi ile
birlikte çalışmanıza olanak sağlar. Pencerede yer alan Seçim
değerlerinizi kaydederek başka bir çalışmanızda tekrar
kullanabilirsiniz. Select açılan menüsünden renge duyarlı seçim
çalışması yapabilirsiniz. Belirli bir renk hakimiyetinin olduğu
belgelerde kullanılabilir. Color Range’in en önemli araçları
damlalıklar. Select menüsünün seçeneğini ‘Sampled Colors’ yapın, en
altta bulunan ‘Selection Preview’ bölümünde de Grayscale seçeneğini
aktif yapın. Üç damlalıktan ‘+’ simgeli olanı seçin ve örnek resimdeki
Zebra’nın siyah kuşaklarının açık, orta ve koyu bölümlerine tek tek
tıklayın. Her tıklayışınızda Zebra’nın kuşaklarındaki belirginliği
görebilirsiniz. Seçim için renk ekleme ve çıkarma işlemi için iki ayrı
damlalığı kullanmanın yanında birinci damlalığa tıklayıp istediğiniz
renk tonunu seçtikten sonra seçime yeni noktalar dahil etmek için shift
tuşunu kullanabilirsiniz. Alt tuşuna basarak da seçimden nokta
çıkarabilirsiniz.
4-REPLACE COLOR
Kullanımı kolay bir renk
işleme aracı. Örnek çalışmada Photoshop’un kendi örnek dosyalarından bir
tanesini açarak, damlalık aracına tıkladım. Çalışma belgesi üzerine
giderek shift tuşu yardımıyla kumların açık, orta, koyu bölümlerine tek
tek bastım. Transform bölümünde bulunan Hue Saturation sürgüleriyle renk
değişimi aldıktan sonra çalışma belgesi üzerinde değişimi izledim.
Değişimin sağlıklı olmadığı bölgelerde yine damlalıkla, shift tuşuyla
tıklayarak onları maske içerisine dahil ettim.
5-CMYK RENK
MODUNDA RGB FİLTRELERİ
Photoshop filtrelerinin çoğu RGB renk modunda
çalışır. CMYK renk modunda iken ister kanallara tek tek, ister Quick
Mask ile RGB filtrelerini CMYK modda kullanabilirsiniz. Yeni bir Alpha
kanalı oluşturun ve Filter menüsüne göz atın, hemen hemen tüm
filtrelerin aktif olduğunu göreceksiniz.
6-FADE
Photoshop tüm
alternatif araçlarıyla bize neredeyse sınırsız bir güç veriyor.
Kullanılan tüm araçların farklı tarzlarda yorumlanmasıyla kolayca hoş
sonuçlar elde edilebiliyor. Fade özelliği de bunlardan biri. Çalışma
belgesine herhangi bir filtre uyguladığınızda, Edit menüsü altında aktif
hale gelen Fade’e tıklayın. Açılan pencereden, son uyguladığınız
filtrenin Opacity değerini, bununla beraber etkili olmasını istediğiniz
Layer Mode’larından birini seçebilirsiniz.
7-AÇISI BOZUK
BELGELERİ DÜZELTME
Servis bürodan gelen taramalar, çoğunlukla açısı
bozuk görsellerdir. Bu durumda kullanılan iki açı düzeltme yöntemi var.
Biri; çoğunlukla kullanılan Crop, diğeri de Rotate Canvas. Açısı bozuk
olan belgenin açısını düzeltmek için Toolbox’tan cetvele (Measure)
tıklayın ve belgenin sol alt köşesinden sağ alt köşesine bir doğru
çizin. Info araç penceresinde bu değer gözükecektir. Ardından Rota’te
Canvas’tan Arbitrary komutunu verin; açılan pencerede düzeltilmesi
gereken açı değeri yazıyor olacaktır.
8-CROP ve TRIM
Çalışma
sırasında belgenizi kadrajlar ve kullanmayı düşünmediğiniz alanları
atarsınız. Crop, bu noktada en çok tercih edilen araçtır, fakat
özellikle feather ile yumuşatılmış piksellerin crop yapılmasında
istenmeyen sonuçlarla karşılaşabiliyoruz. Hassas crop’lamalarda
(özellikle layer’lı bir çalışmada) Trim saydam alan içerisinde
piksellerin dayandığı alanın dışında kalan bölümü atarak crop yapar. En
küçük piksel değerini algılayarak hareket eden Trim, bu noktada oldukça
sağlıklı sonuçlar veriyor.
9-PHOTOSHOP AÇILIŞ PÜFLERİ
Programların
duyarlı oldukları tuş kombinasyonları vardır. Photoshop’un da buna
benzer bir özelliği söz konusu. Klavyeden Alt ve Command tuşlarına
birlikte basın; bırakmadan Photoshop’u açın; açılıştan kısa bir süre
sonra size Plug-in klasörünü soracaktır. Buradan devre dışı bırakabilir
yada başka bir klasörü tanımlayabilirsiniz. Bu aşamadan sonra tuşlardan
elinizi kaldırın ve tekrar Alt ve Command tuşlarına basın; kısa bir süre
sonra da Scratch Disks ayarlarını gösteren bir pencere açılacaktır. Bu
HD’nizde yer kalmadığı durumlarda başka bir HD’yi tanımlamanıza yarar.
10-LAYER’DA
OPACITY ve FILL
Photoshop 7 ile birlikte arayüzde değişimler söz
konusu. Bunlardan bir tanesi Layer araç paletinde bulunan Opacity ve
Fill araçları. Bunların arasındaki farkı bir örnek üzerinde işleyelim.
Bir
yazıya, fotoğrafa Layer Style’ları kullanarak efekt uyguladığımızı
düşünelim. Fill değeri Layer Style uygulanmış yazıyı ya da fotoğrafın
yoğunluk değerini (opacity) değiştirir. Bu esnada Style değerlerinde
hiçbir değişiklik olmaz. Opacity sürgüsünde yapılan değişiklik hem Layer
Style hem de Style uygulanmış layer’ın yoğunluğunu (opacity) etkiler.
11-LAYER
GRUPLAMA
Photoshop içerisinde iki layer’ı birbirinin içine gömmek,
geçişler yapmak için küçük bir püf noktamız var. Yapacağımız işlemin
aynısını klavyeden Alt tuşuna basılı tutarak, mouse ile iki layer’ın tam
ortasındaki çizgiye geldiğinizde, mouse’un kursörü değişir, bu noktaya
tıkladığınızda layer’lar gruplanmış olur. Bu çalışmayı menüden yapmak
için ise, örnek resimde olduğu gibi bir hazırlık yapalım. Üst layer’ı
altında bulunan yazı içerisine gömmek için ilk olarak yazının bulunduğu
layer ile üst layer’ı link ile bağlıyoruz. Klavyeden Command+G tuş
kombinasyonunu uygulayın. Yandaki resimde görmüş olduğunuz gibi üst
layer alt layer’daki yazının içine girdi.
Bu yöntemin link
kullanılmadan yapılabilmesi için örnek resimde Layer 1’e tıklayarak
yazının ya da içine gömülecek layer’ın da altında olmasına dikkat ederek
yine aynı komutu verin, aynı sonucu verecektir. Layer menüsünden
konuyla ilgili kontroller için örnek resmi inceleyin.
12-LAYER
MASK
Layer’lar arası kompozit çalışmalarda kadrajlama, tasarımın
gelişme aşamasında, tasarımın değişken yapısında Layer Mask’ların
(katman maskesi) önemi tartışmasızdır.
Örnek bir belge açın ve
layer’da olmasına dikkat edin. Bir seçim alanı oluşturun, Layer araç
paletinden ‘Add a mask’ ikonuna tıklayarak seçimi Layer Mask’a
dönüştürün. Yandaki örnek resimde gördüğünüz gibi Layer Mask’a tıklayın.
Burada uygulayacağınız tüm çalışmalar, filtreler sadece maskeye
uygulanarak orijinal belgeye herhangi bir etkisi olmayacaktır. Maskeye,
Filter> Blur> Gaussian Blur filtresini 25 radius değerinde
uygulayın. Maskın erimesiyle geçişler oldukça yumuşadı. Maskeye distort
filtrelerinden, artistik filtrelere kadar birçok efekti
uygulayabilirsiniz. Alt tuşuna basılı tutarak mouse ile Layer Mask’ın
üzerine tıklayın. Çalışma alanında gördüğünüz, maskın kendisidir. Tekrar
Alt tuşu ile maska tıkladığınızda eski haline gelir. Shift tuşu ile
maskeye tıkladığınızda geçiçi olarak maskeyi devre dışı bırakmış
olursunuz. Command tuşu basılıyken mouse ile maskeye tıkladığınızda ise
seçili (selection) duruma gelecektir.
13-BLENDING
Blending
Options özellikle Photoshop 7 ile birlikte daha güçlü bir şekilde
karşımızda duruyor. Photoshop içerisinde katmanlar arası geçişler,
komposit çalışmalar içerisinde alternatifler sınırsız. Örnek çalışmamızı
Photoshop 6 üzerinden gerçekleştireceğiz. Photoshop klasörünün Samples
dosyalarından Ducky ve Dune isimli belgeleri örnekte olduğu gibi
yerleştirin ve Dune layer’ına gelerek çift tıklayın. Açılan Blending
Options penceresinden Blend If bölümüne göz atın. Underlying Layer
bölümündeki sağdaki oku 253 değerine getirin. Dune layer’ının Ducky
layer’ındaki ördeğimizin içine girdiğini göreceksiniz. Bu işlemi iptal
ederek soldaki sürgüyü sağa çekerek bir deneme yapalım. Bu sefer de
sevgili ördeğimiz üst layer’da duruyormuş gibi görünüyor. Sürgülerin
üzerine Alt tuşuyla tıklayarak birbirinden ayırabilir ve daha hassas
çalışmalar yapabilirsiniz. Sizler için bir örnek daha hazırladım, farklı
etkilerle test edin.
14-LAYER SET
Photoshop 6 ile birlikte
gelen Layer Set, yoğun layer karmaşasına son vermiştir. Oldukça işlevli,
tasarımcılara nefes aldıran bir kolaylıkla alkş aldı. Layer araç
paletinde klasör ikonu görünümünde yer alan Layer Set aracı hakkında
birkaç püfümüz var. Alt tuşu ile birlikte Layer Set ikonuna
tıkladığınızda karşınıza Layer Set bilgi penceresi çıkar ve hangi isimde
açmak istediğinizi, layer modunu, opacity değerini doğrudan
girebilirsiniz. Layer paletimizde onlarca layer olduğunu kabul ederek bu
layer’ları bir Set altında toplamak istiyoruz. Aynı set altında
toplamak istediğiniz layer’ları birbirine bağlayarak Layer Options
ayarlarından ‘New Set From Linked’ komutunu kullanabilirsiniz
15-LAYER’DA
SAYDAMLIK
Çalışma sırasında blur, feather ile yumuşatılmış,
kenarları dağınık halde piksellerden oluşan bir layer’ı seçmek, böyle
bir layer’a özel efekt uygulamak bize sağlıklı sonuçlar vermeyebilir.
Layer araç paletindeki küçük ikonlardan ‘Lock Transparency’ ile böyle
bir çalışma sorunsuzca yapılabilir.
16-LAYER MASK ile GİYDİRME
Photoshop
ile özel çalışmalarımızda iki layer’ı bir bardağın, bir objenin için
sarılmış, girmiş gibi göstermek isteriz. Bu tür çalışmalarda özel efekt
programlarının dışında, benim kullandığım bir teknik var. Giydirme
yapılacak layer’ın renk kanallarındaki gri bilgisini kullanarak mask
oluşturmak. Bu konuda basit bir örnek hazırladım. Çalışmanın ana
sistemini aktardıktan sonra, bu tür çalışmalarda airbrush ve layer
mode’larıyla farklı tekrarlar üreterek bilginizi ezberlemeden
öğrenebilirsiniz. Örnek çalışmamızda iki layer’ımız var. Background’da
bulunan sıvı dolu cam şişe içerisine Layer 1’de bulunan spor yapan kadın
görselini giydireceğiz. Layer 1’e Transform ve perspektif uygulayarak
şişenin üzerine göre ayarladım. Şişeyi dekupe ederek hazırlığımın ilk
aşamasını tamamladım.
Layer 1’in gözüne tıklayarak gizleyin.
Background’un Blue kanalını duplicate yaparak gri renk seviyesiyle
oynadım ve son aşamada invert ettim. Alpha kanalları, siyah ile beyazın
saydamlık bilgisini taşıdığından layer mask’ta kullanmak için açık tonlu
pikseller gerektiğinden invert yaptım. Hazırladığım path’i seçili
duruma getirip Select menüsünden inverse komutuyla seçimi tersine
çevirdim ve Blue copy kanalını siyah ile doldurdum. RGB kanala
tıklayarak gizlediğim Layer1’i tekrar aktif hale getirdim. Select
menüsünden Load Selection’ı açarak Channel sekmesinden Blue copy
kanalını seçtim ve kapattım. Oluşan seçim alanını Layer Mask olarak
kullanmam gerektiğinden seçimi mask olarak atadım.
17-LAYER
MODE’LARIYLA TEK RENK HAKİMİYETİ
Photoshop içerisinde renkli bir
görseli ilk önce Grayscale moduna çevirdikten sonra Duotone ile bir ya
da en fazla 4 rengin karışımı ile özel efektler üretebilme imkânımız
var. Bu çözümün yanında basit bir önerimiz daha söz konusu: Layer
Mode’larından Luminosity ve Color seçeneklerini bu tür çalışmalarda
kullanabilirsiniz. Örnek resimde Layer2’nin yapısını inceleyin.
18-PURGE
Tarihte
bir RAM canavarı varsa, Photoshop’ta bunlardan bir tanesi. Yoğun
çalışmalarda, kopyalanan öğelerden, yapılan işlemlerden dolayı History
aracının dolması, kullanılan belleğin azalmasıyla Photoshop’un
performansında azalma görülür. Edit menüsü altında bulunan Purge’e
baktığımızda dört seçenek görürüz: Undo geri alma işlemlerini,
Clipboard; kopyalama yapıştırma yaptığımız Clipboard hafızayı, Histories
history paletindeki listeyi resetleyerek hafızadan siler. All seçeneği
ise hepsini birden resetleyerek RAM’de yer kaplayan bilgileri silerek
boşaltır.
19-PRESET MANAGER
Photoshop klasörünün içine
baktığınızda, Preset isimli bir dosya görürsünüz. Bu dosya içinde yer
alanlar Photoshop’un can damarlarını oluşturmaktadır. Özellikle Patterns
klasörü hiç farkında olmadan onlarca megabayta ulaşmış olabilir. Özel
kütüphane kaynakları Internet’te ücretsiz olarak dağıtılıyor. Edit
menüsü altında bulunan Preset Manager aracılığıyla dışarıdan ihraç
ettiğiniz kaynakları buradan Photoshop’a dahil edebilir, yönetimini
buradan yapabilirsiniz.
20-ADJUSTMENT LAYER
Bu ay dergiyle
birlikte verdiğimiz ek kitapçıkta Adjustment Layer’a yer vermeme rağmen,
genel Photoshop püfleri içerisinde yer almalı diye düşündüm. Layer
menüsünden ve Layer araç paletinden ulaşabileceğiniz adjustment layer’la
renkler üzerinde istediğiniz kontrolleri ve değişiklikleri yapabilir,
istediğiniz zaman geri dönebilir ya da iptal edebilirsiniz. Orijinal
belgenizde hiçbir etki ve değişiklikte bulunmadan, denemeler içerisinde
farklı etkiler oluşturabilirsiniz.
21-PRATİK SEÇİMLER
Photoshop
içerisinde layer’da, Alpha kanallarında yer alan pikselleri hızlı ve
pratik bir biçimde seçmek için klavyeden command tuşu basılı durumdayken
mouse ile layer’a, alpha kanalına, path’e tıkladığınızda seçim
gerçekleşir. Layer’ları ve Alpha kanalındaki maskeyi Select menüsünden
Load Selection’ı kullanarak da Layer ve Alpha kanalını seçili duruma
getirebilirsiniz.
22-TRANSFORM SELECTION
Seçim alanını
istediğiniz biçimde büyütüp, açı verebilir, perspektif etkisi
yaratabilirsiniz. Özel gölgeleme tekniklerinde, aynı forma sahip farklı
büyüklükteki nesneler için kullanabileceğiniz bir araç. Selection menüsü
altında bulunan Transform Selection ancak çalışma alanında bir seçim
olduğunda aktif hale gelir.
23-COPY MERGED
Photoshop
harikalarından bir tanesi daha. Özellikle benim çok pratik kullanımından
dolayı sık sık başvurduğum bir araç. Onlarca layer’lı bir çalışmanızda
ister tüm alanı, ister bir bölümünü seçip, seçim alanı içerisinde kalan
gizlenmiş layer’ları görmeyen sadece aktif olan layer’ları gören Copy
Merged komutu uygulandığında seçim alanı içerisinde kalan tüm layerlara,
Flatten Image komutu uygulayarak hafızasında layer’ları birleştirerek
kopyalar ve istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.
24-ARRANGE
Diğer
programlarda çok sık kullandığımız, nesneler arasında yer değişikliği
yaparız. Birbirlerinin altına ya da üstüne taşımak, bazen en alta bazen
de en üste taşıma yaparız. Photoshop programında bunu genelde elle
grçekleştiririz. Ama Photoshop içersinde de böyle bir araç ve komut
dizini var. Layer menüsü altında bulunan Arrange sekmesinde layerlı bir
çalışma belgesinde herhangi bir layer’ı diğer bir layer’ın altına,
üstüne yada en üste taşıma gibi komutları bulunmakta.
25-YAZILI
VE SESLİ MESAJ
Çalışmanızı bitirdiniz ve sizden sonra başka bir
arkadaşınız bıraktığınız yerden devam edecek ya da Photoshop dökümanını
başka bir yere gönderiyorsunuz.
Photoshop belgesinin içine doğrudan
kendi sesinizle not bırakmaya ne dersiniz? Toolbox üzerinde bulunan bu
iki araç ile gerekli notları aktarabilirsiniz.
26-APPLY IMAGE
Alpha
kanallarını yoğun kullananlar için harika bir püfümüz var. Bu püfü
birlikte yapmak için herhangi bir görsel açın ve iki alpha kanalı
yaratın. Alpha 1’de özel bir desen olsun, Alpha 2’de ise mask görevi
görecek. Benim örneğimde olduğu gibi feather verilerek oluşturulmuş bir
küre olabilir. Çalışmanızı kanallarda bitirdikten sonra RGB kanala
tıklayın. Image> Apply Image’ı açın. Örnek resimdeki Apply Image
değerlerini girin. Preview seçeneği aktif olduğunda değişen değerler
hemen çalışma dokümanında görünür. Önemli ve etkili bir araç olan Apply
Images, çoğunlukla Photoshop kullanıcılarının gözden kaçırdığı bir
nokta. Çalışmayı layer kullanmadan yaptık. Bir de Apply Image’ı iki
layer ve Alpha kanalında bir maske görevini görecek şekilde
kullandığımızda yine etkili bir sonuç alabiliriz.
27-SEÇİMİ
PATH’E DÖNÜŞTÜRME
Path denilince hemen dekupaj akla geliyor.
Photoshop yeni yaptığı atakla uzun ve zahmetli path çizimlerini geride
bıraktıracak. Biz yine de geriye giderek halen sorunların çıktığı birkaç
noktanın altını çizeceğiz.
Örnek çalışmamızda etrafı oldukça temiz
bir ördeğimiz var. Magic Wand aracıyla uygun tolerans değerinde beyaz
alanı seçerek seçimi inverst komutuyla tersine çevirdik. Ördeğimizin
kenarlarında piksellerden dolayı kırıklı bir seçim elde ettik. Bu
kırıklıkları gidermek için Select>Modify>Smooth değerine
gireceğiniz piksel değeri kadar hatlar yumuşayacaktır. Ardından yine
aynı bölümden Contract komutuyla 1 piksel değerinde içe doğru seçimi
daralttığımızda temiz bir görüntü elde ederiz. Var olan seçimi Path’e
dönüştürmek için Window>Show Paths’i açarak options sekmesinden Make
Work Path komutunu verin. Tolerans değerine 0.5 değerini girin. Path
paletinde isimsiz bir path oluştu, Work Path yazan yazının üzerine çift
tıklayın ve bir isim vererek kaydedin. Aksi takdirde path aracıyla çizim
yapmaya başladığınızda isimsiz path’iniz silinebilir. Var olan path’ini
ister kopyalayarak ister File>Export>Paths to Illustrator komutya
vektörel bir programa taşıyabilirsiniz.
28-STROKE PATH
Path
paletinde var olan path’i bir yol olarak kabul edip, Photoshop bizim
belirlediğimiz toolbox araçlardan (boyama, rötuş) birisiyle path boyunca
otomatik bir şekilde önceden girilmiş değerler doğrultusunda dolaşarak
müdehale eder. Stroke Path’in komutsal yönetiminin yanında pratik
kullanımlar vardır. Örnek resimde gördüğünüz gibi çalışma alanı
içersinde aktif bir path var ve toolbox’ta seçilmiş bir airbrush boyama
aracı. Airbrush için gerekli değerler girilmişse, (fırça büyüklüğü,
opacity, renk gibi) klavyeden enter tuşuna bir kere basmanız yeterli
olacaktır. Eğer toolbox’ta airbrush ya da başka bir boyama aracı değil
de path, zoom, move gibi araçlar varsa, command tuşu basılı durumda iken
enter tuşuna basmanız path’i selection olarak aktif hale getirecektir.
29-TIFF
FORMATINDA CLIPPING PATH
Photoshop içinde yaptığımız dekupajları
FreeHand programına TIFF formatında Clipping Path özelliğinde kaydedip
aktarabiliyoruz. EPS formatında Clipping Path daha kolay ve daha bilinir
ama FreeHand programı içersinde sorunsuzca film çıkışa gönderilebiliyor
30-CONTACT
SHEET II
Özel bir katologlama sistemi. File menüsü altında, Automate
seçeneğinde bulunan Contact Sheet II sürekli karıştırdığımız,
aradığımızı bulamadığımız görsel kütüphanemiz içinde ön görüntülü
katologlama yaparak bizi hem zaman kaybından hem de stresten kurtarır.
Contact Sheet penceresini incelersek Source Folder butonunda katologlama
yapılacak dosya dizinini tanımlatıyoruz. Document bölümünde ise
kataloglama yapılacak sayfa ölçülerini ve çözünürlük değeri
tanımlanıyor. Thumbnails bölümünde ise sayfa ölçülerini belirttiğimiz
alana yatayda ve dikeyde kaç bölümden oluşacağını, bir sayfamızda kaç
görsel olması gerektiğine karar veriyoruz. En son bölümde
görsellerimizin altında dosya isimlerinin hangi karakterde, kaç puntoda
yazılacağını belirliyoruz. Kataloglama işlemi tanımladığınız dosya
dizinindeki görseller bitene kadar devam eder. Sayfa doldukça Photoshop
yeni bir sayfa açarak devam eder. Çalışma bittiğinde istediğiniz
formatta saklayabilir veya baskılarını yaparak arşivleyebilirsiniz.
Katologlama sırasında dosya isimlerini yazdığından aramak, bulmak çok
daha kolay olacaktır.
31-LAYER MODE’LARIYLA ÖZEL EFEKTLER
Layer
Mode’larının birbirleriyle çarpıştırılması sonucu hoş görüntüler elde
edebilirsiniz. Bu çalışmamızı RGB renk modunda uygulayacağız. Herhangi
bir görsel açın, görselimiz RGB değilse Image/Mode sekmesinden RGB renk
modunu seçerek dönüştürün. Son kontrollerden sonra çalışmaya
başlayabiliriz. Görselimize Image/Adjust/ Invert komutunu uygulayın.
Background’da bulunan çalışmamızı yeni bir layer olarak çoğaltın. Layer
modunu Difference seçeneğine getirerek, Toolbox’tan Airbrush aracına
tıklayın. İstediğiniz fırça büyüklüğünde ve her seferinde farklı renk
tonlarında boyamalar yapın. Bu şekilde farklı alternatifler
üretebilirsiniz. Çalışmanızı Offset baskı tekniğinde kullanmak
isterseniz tüm layer’ları birleştirdikten sonra CMYK renk formatına
çevirerek yerleştirebilirsiniz.
32-QUICK MASK-1
Quick Mask
çalışma alanında bir seçili alan olması durumunda klavyeden -Q- harfine
basarak devreye giren ve bu alan üzerinde Brush araçlarıyla boyayarak
alan ekleme ve çıkarma yapabileceğimiz bir tekniği bize sunar. Bunun
yanında var olan bir seçili alanı Quick maska dönüştürdüğümüzde
uyguladığımız Distort filtreleri sayesinde farklı görünümler elde
edebiliriz. Örnek görselimizde bir seçili alan yaratıp (1) onu Quick
Maska çevirdik (2) ve Distort'tan Wave Efektini uygulayarak görselimizde
bordür oluşturduk (3). Sonra da var olan Quick Mask’ı tekrar klavyeden
-Q- harfine basarak seçili duruma getirdik. Seçili alandan yararlanarak
görselimizin dış alanını boşaltarak Layer Style’den farklı etkilerde
bulunduk.
33-QUICK MASK-2
CMYK renk formatında bir görsele RGB
renk formatında çalışan filtreleri uygulayamazsınız. CMYK formatında
iken, Alpha kanalında yapılan çalışmalara RGB renk kanalında çalışan
filtrelerden bazıları uygulanabilir, Quick Mask'ta da RGB renk kanalında
çalışan filtre gruplarından bazılarını çalıştıralabilir, seçili alan
uygulayarak, seçim alanını Quick Mask'tan çıkardıktan sonra renk
araçlarıyla veya tercih ettiğiniz farklı araçlarla müdahale
edebilirsiniz. Etkisi görsele direkt uygulanmasından daha iyi olmaz ama
gereksiz yere RGB-CMYK dönüşümlerinin önüne geçebilir.
34-LAYER
OPACITY DEĞERİ DÜŞTÜĞÜNDE DİKKAT!
Photoshop içerisinde sıklıkla
kullanılan Auto Select Layer seçeneği ne yazık ki her opacity değerinde
çalışmıyor. Layer’ın opacity değeri 50’nin altına düştüğünde Auto Select
Layer opacity değeri düşük layer’ı görmeyerek direkt altaki layer’ı
seçiyor.
35-CREATE LAYER
Örnek bir çalışma üzerinde
açıklayalım. Photoshop içersinde bir yazı yazın ve drop, bevel, stroke
gibi özelliklerde yazıya efekt uygulayın. Ardından Layer menüsünden
Layer Style/ Create Layer komutunu uygulayın. Örnek resimde uygulama
öncesi ve sonrasını gösteren ön görüntü var.
36-HASSAS RÖTUŞLAR
Servis
bürodan gelen ya da kendi dia bankımızda bulunan görsel fotoğraflarda
istediğimiz gibi renk tonlamalarını yakalayamayız. Özellik insan
yüzlerinde ışık patlamaları, gözlerin etrafında yoğun gölgeler istemeyen
sonuçlar yaratır. Deformasyona uğratmadan, bölgedeki piksellerin
tonuyla oynayan Dodge ve Burn Tool araçları bazen hayat kurtarır. Örnek
resmimizde Dodge Tool ile resmin sağ tarafında gördüğünüz gibi tonlarını
açtım. Burn Tool ile fazla ışık almış, noktası zayıf bölgelerin
doygunluğunu arttırmak için kullanabilirsiniz.
37-PHOTOSHOP’TA
TEL ÖRGÜ
Photoshop ile örnek resimde görmüş oduğunuz gibi basit bir
tel örgü yapmaya çalışacağız. Burada yine kanallar karşımıza çıkıyor.
1.
Ördeğimizin olduğu belgeyi açalım, az önce üzerinde bir dekupaj
çalışması yaptığımızdan etrafında halen dekupe var.
2. Ördeğimizin
Channel bölümüne bir Alpha kanalı ekleyerek filter> render> clouds
filtresini uygulayalım.
3. Toolbox’taki foreground rengini beyaz
yapın ve ardından filter> texture> stained glass filtresini açın.
Resimdeki ön değerleri girin ve kapatın. Oluşan görselimizde
kontrastlığı artırarak beyaz çizgileri net bir şekilde elde edeceğiz.
4.
Levels tablosunu açın ve Input Levels bölümüne sırayla şu değerleri
girin 47/0.10/255 ve kapatın.
5. Tel örgümüz nerdeyse hazır. RGB
kanala tıklayarak boş bir layer açın.
6. Select menüsünden Load
Selection’ı açarak Channel bölümünden Alpha 1’i seçerek pencereyi
kapatın.
7. Oluşan seçili alana herhangibir renk doldurun. İsterseniz
Layer Style’den Drop Shadow ile gölge verebilirsiniz.
8. Tel örgüyü
istediğiniz biçimde seçerek Layer Mask’ı kullanarak
kadrajlayabilirsiniz.
38-KULLANMADIĞINIZ LAYER’LARI GİZLEYEREK
KAYDEDİN
Öyle çalışmalar olur ki 20-30 layer kullanmak zorunda kalır,
Photoshop belgemiz yüzlerce MB oluverir. Örnek resimde gördüğünüz gibi
aynı belgeyi tüm layer’ları gizleyerek kaydettiğimizde 20 MB bir farkın
olduğunu görebilirsiniz. Layer Set’lerle çalıştığınızda gizleme ve
gösterme çok daha kolay olacaktır.
39-PRINT OPTIONS
Photoshop 6
ile gelen File menüsü altında sinsice bekleyen baskıda büyük kolaylık
sağlayan bir araç. Print options aracılığıyla baskılarınıza büyük bir
kolaylık sağlıyor. Kağıdınıza göre Scale to Fit Media komutuyla
deformasyona uğratmadan oranlı bir şekilde sığdırarak aldığınız
baskılarda, kağıt rengini, ters yüz baskıyı ve birçok özelliği kontrol
edebilirsiniz.
40-SEÇİM ALANINI LAYER YAPMAK
Background ya da
bir layer’da herhangi bir araçla oluşturduğunuz seçim alanına Command+J
tuş kombinasyonunu (Layer via Copy) uyguladığınızda seçim alanı
içersinde kalan pikseller yeni bir layer olarak üstünde oluşur. Aynı
seçim dahilinde Command+Shift+J tuş kombinasyonuyla (Layer via Cut)
seçim alanı içinde kalan pikseller oradan kesilerek bir üst layer’ı
oluştururlar.
41-SHIFT TUŞUYLA SÜRÜKLE BIRAK
Photoshop
içerisinde aynı değerlerde iki farklı, açık durumda çalışma belgeniz
olduğunu düşünelim. Bir belgeden diğerine layer’ları, linkli yada tek
başına taşıma yaparken Shift tuşuna basılı tutarak taşımanız durumunda
sürüklenen layer sayfaya göre hangi koordinatlarda ise taşındığı belgede
de aynı koordinatlarda otomatik olarak yerleşir, sayfanın neresine
bırakırsanız bırakın fark etmez.
42-HEALING BRUSH
Photoshop 7
ile birlikte gelen ve adından en çok söz ettiren yeniliklerden bir
tanesi Healing Brush, Patch. Rötuşlar konusunda büyük bir kolaylık
getiren araçların kullanımı da çok kolay. Eskisi gibi el ve bilek
yetenekleri fazla gerektirmeyen bu araçlar bizlere önemli zaman
kazandıracak. Aracı kullanmak için Stamp aracında olduğu gibi Alt tuşuna
basarak dokuyu taşıyacağımız bir merkez alıyoruz, ardından gerekli
yerlerin rötuşuna başlayabilirsiniz. Stamp aracından ayrılan en önemli
özelliği “Clone” yapıldığı bölgenin pikselleriyle homojen bir yapıyla
kaynaşması ve piksellerin renk ve doku bilgisini alarak taşınan dokuyu
bu bilgiler içerisinde aktarması.
43-PATCH TOOL
Photoshop’un
sayısız harikalarından biri. Doku taşıma konusunda şaşırtıcı bir
yeteneğe sahip. Rötuşun yapılacağı alanı Patch Tool aracıyla çizerek
belirliyorsunuz, sonra bu alana giydirmek istediğiniz dokunun üzerine
seçili alanı sürüklüyorsunuz, hepsi bu kadar. Rötuş, çalışmanızın
hassaslığına göre Patch Tool ile alanı belirledikten sonra Feather
değeri verebiliyorsunuz.
44-SNAPSHOT
History araç paletinin
içinde gizlenmiş bizi bekleyen önemli bir araç. Bildiğiniz gibi History
araç paleti yaptığımız işlemleri tek tek hafızasına alarak
istenildiğinde geri alıp, sonra tekrar çalışmaya başlayabildiğimiz bir
araç. Çalışma içinde oluşturduğumuz etkilerde karar veremediğimizde,
devam ederek farklı etkiler yakalamak istediğimiz olur. Böyle bir karar
öncesi çalışma ekranımızın ve layer’ların tüm özellikleriyle aynı belge
içerisinde bir yedeğini alarak çalışmanın sonunda karşılaştırmasını
yapmak için History araç paletindeki Snapshot’ı kullanmak oldukça pratik
bir çözümdür.
45-PRATİK LAYER KOPYALAMA
Photoshop’ta içinde
bulunduğunuz layer’ın kopyasını üretmek için çok basit bir önerimiz var.
Layer’da iken klavyeden alt tuşuna basarken yönlendirme oklarından
herhangi birine bir kere basmanız yeterli.
46-LAYER BİRLEŞTİRME
Layer
paletimizde, çalışmanın netleştiği bir noktada onlarca Layer’ımızı
birbirleriyle birleştirir çalışmayı toparlarız. Menüden ve layer
options’tan birleştirmeleri kontrol edebileceğimiz gibi klavyeden de
gerekli ayarlamaları yapabiliriz.
Command+E tuş kombinasyonuyla aktif
olan layer bir altındaki layer’la birleşir. Command+Shift+E, komutunu
verebilmek için aktif bir layer’da olmanız gerekiyor. Layer araç
paletinde gizlenmiş layer’Iarın dışında tüm layer’ları birleştirir.
Background layer’ında iken verilirse tüm layer’lar background’da
bütünleşir. Birbirine link’lenmiş layer’ların hepsini Command+E ile bir
kerede birleştirebilirsiniz.
47-TOOL BOX RENK KONTROLÜ
Çalışmalarımız
sırasında tool box’taki foreground ve background renklerini resetler,
yer değiştirir, çalışma alanı içersinden damlalık aracıyla renk örneği
alırız. Tool Box renklerini resetlemek için klavyeden ‘D’ tuşuna bir
kere basmanız durumunda renkler siyah ve beyaza döner, ‘X’ tuşuna
bastığınızda foreground ile background renkleri yer değiştirir.
Damlalık
ikonuna tıkladıktan sonra alt tuşuyla örnek bir görsele tıkladığında
background rengi için örnek alırız. Shift tuşuyla tıkladığımızda ‘Point
Sample’lar bırakır, renk düzeltmelerinde çalışma alanının renk
dağılımını info araç paletinden kontrol edebiliriz.
Swatches renk
paletinden örnek alırken, background için command tuşuna basarak
tıklamanız gerekmektedir. Alt tuşuyla swatches renk paletine
tıkladığımız, mouse’un kursörü makas’a dönüşerek tıklanan rengi oradan
keserek alıyor.
48-GRADIENT MAP
Photoshop 7 içinde özel
renklerden oluşan efekt çalışmalarınızda etkili bir araç. Image/
Adjustment/ Gradient Map’i açtığınızda bir degrade çalışması yapıyor
hissini verecektir. Özel oluşturabileceğiniz renkler, bazı durumlarda
‘Reverse’ ile zıt kombinasyonlarla etkili ve kolay bir sonuç için
kullanılabilir.
49-HISTORY BRUSH
Hazır görsellerinizden bir
tanesini açın. Örneğimizin algılanması için üzerine, layer açmaya gerek
yok, renklerini sizin belirleyeceğiniz bir Clouds filtresi uygulayın.
Ardından Toolbox’tan History Brush’ı seçerek örnek resimdeki değerlerde
fırçanızı kullanın. History Brush, son kaydedileni hafızasında
tuttuğundan tekrar onu geri aktarırken özel layer mode’larını
kullanmamız sonucu hoş çalışmalar elde ediyoruz. Layer Modu’nu Normal’e
getirdiğimizde direkt son kaydedilen pikseller fırçanın müdahale ettiği
noktalarda ortaya çıkar.
ALINTI