C++ NASIL BİR PROGRAMLAMA DİLİDİR?
C++ nesne yönelimli programlama tekniğinin uygulanabilmesi için C'nin
genişletilmiş bir biçimidir. Nesne yönelimli programlama(object oriented
programming) tekniği ve C++ B.Stroustroup tarafından geliştirilmiştir.
Tasarım 70'li yılların ikinci yarısından başlanmış olsa da bütün dünyada
yaygınlaşması ve kabul görmesi 80'li yılların sonlarına doğru mümküm
olmuştur. Nesne yönelimli programlama tekniği(NYP) özellikle büyük
kodların üstesinden gelebilmek amacıyla tasarlanmıştır. Tasarımı C++
üzerinde yapılmış olmasına karşın bugün pek çok yüksek seviyeli
programlama dilleri bu tekniği desteklemektedir. C++ ve nesne yönelimli
programlama tekniğinin en belirgin uygulama alanlarından birisi WINDOWS
altında programlamadır. WINDOWS karmaşık ve yüksek yüksek seviyeli bir
işletim sistemidir. WINDOWS altında program geliştirebilmek için uzun
kodlar yazmak gerekir. Bu nedenle WINDOWS altında C ile değil C++ ile ve
NYP tekniğini kullanarak program yazmak daha etkin bir çözümdür. NYP
tekniğinin uygulanabilmesi için çalıştığımız sistemin kaynaklarının
yeterince geniş olması gerekir. (Yani hızlı bir mikro işlemci, büyük RAM
ve DISK ve iyi bir işletim sistemi)
C++'IN C'DEN FARKLILIKLARI
NYPT İLE DOĞRUDAN SINIF YAPISI
İLİŞKİSİ OLMAYAN
FARLILIKLARI VE FAZLALIKLARI
İki düzeyde değerlendirilebilir.
1-)NYPT ile doğrudan ilişkisi olayan farkılılıklar ve fazlalıklar
2-)Sınıf yapısı
Sınıf(class) C'deki yapı(struct)'lara benzer bir veri yapısıdır. NYPT
sınıflar kullanılarak program yazılması tekniğidir. Kursun %80'i sınıf
yapısının yapısı ve kullanılması üzerine ayrılmıştır.
C++'IN NYPT İLE DOĞRUDAN İLİŞKİSİ OLMAYAN FARLILIKLARI VE FAZLALIKLARI
C++ derleyicileri C derleyicisini de içermek zorundadır. Yani C++
derleyicisi demek hem C hem de C++ derleyicisi demektir. Derleyici
dosyanın uzantısına bakarak kodun C'de mi yoksa C++'ta mı yazılmış
olduğuna karar verir. C'de ise uzantısı c, C++'ta yazılmışsa uzantısı
cpp'dir.
1-)C++'ta yerel değişkenlerin bildirimleri blokların başında yapılmak
zorunda değildir. Standart C'de yerel değişkenler blokların başında
bildirilmek zorundadır. Yani küme parantezi açıldıktan sonra daha hiçbir
fonksiyon çağırılmadan ve işlem yapılmadan yapılmalıdır. Bu tasarımın
nedeni programcının bildirimin yerini kolay bulabilmesini sağlamaya
yöneliktir. Oysa C++'ta terel değişklenler bloğun herhangi bir yerinde
bildirilebilir. Bir değişkenin kullanıma yakın bir bölgede bildirilmesi
C++ tasarımcılarına göre daha okunabilirdir. (Değişken kavramı nesne
isimlerini, struct, union ve enum isimlerini ve enum sabitlerini,
typedef isimlerini içeren genel bir terimdir.) O halde C++'ta yerel
değişkenin faaliyet alanı bildirim noktasından blok sonuna kadar olan
bölgeyi kapsar. Ne olursa olsun bir blok içerisinde aynı isimli birden
fazla değişken bildirimi yapılamaz.
C++'da for döngüsünün birinci kısmında bildirim yapılabilir. Örnek
olarak:
for(int i = 0,j = 20; i + j < 50; ...){ }
Tabii while döngüsünün ve if deyiminin içerisinde bildirim yapılamaz.
#include
#define SIZE 100
**** main(****)
{
for(int i = 0; i < SIZE; ++i)
printf("%dn", i);
}
Böyle for döngüsünün içerisinde bildirilmiş değişkenlerin faaliyet
alanları bildirildiği yerden for döngüsünün içinde bulunduğu bloğun
sonuna kadar etkilidir. if, for, switch, while gibi deyimlerden sonra
blok açılmamış olsa bile gizli bir bloğun açıldığı düşünülmelidir.
{
for (int i = 0; i < 100; ++i) {
for (int j = 0; j < 100; ++j) {
}
printf(%dn", j); /*geçerli*/
}
printf("%dn" ,i); /*geçerli*/
printf("%dn", j); /*geçersiz*/
}
{
for (int i = 0; i < 100; ++i)
for (int j = 0; j < 100; ++j) {
}
j = 10; /*geçersiz*/
i = 10; /*geçerli*/
}
2-)C++'ta // ile satır sonuna kadar yorumlama yapılabilir.
C++'ta /* */ yorumlama biçiminin yanı sıra kolaylık olsun diye // ile
satır sonuna kadar yorumlama biçimi de eklenmiştir. Son senelerde böyle
bir yorumlama biçimi standart C'de de kullanılmaya başlanmıştır. Ancak
ANSI C standartlarında tanımlı değildir. Taşınabilirlik bakımından bu
yorumlama biçimini standart C'de kullanmak tavsiye edilmez.
3-)C++'ta çağırılan fonksiyon eğer çağıran fonksiyonun yukarısında
tanımlanmamışsa fonksiyon prototipi zorunludur.
C 'de bir fonksiyonun çağırıldığını gören derleyici fonksiyonun
çağırılma noktasına kadar fonksiyonun tanımlamasıyla ya da prototipi ile
karşılaşmamışsa geri dönüş değerini int olarak varsayar ve kod üretir.
Dolayısıyla aşağıdaki örnek C'de geçerlidir.
**** main(****)
{
int x;
x = fonk();
}
int fonk() /*Bu durum C'de sorun olmaz ama C++'ta error verir.*/
{
}
Oysa C++'ta derleyicinin çağırılma noktasına kadar fonksiyonun
tanımlamasıyla ya da prototipiyle karşılaşması gerekir. Dolayısıyla
yukarıdaki kod C++'ta error'dür. (NOT: CV++ ve nesne yönelimli
programlama tekniği bug oluşturabilecek kodlardan kaçınılması temeline
dayandırılmıştır. Yani garanti yöntemler kullanılmalıdır. Bu sebeple
C'deki pek çok uyarı C++'ta error'e dönüştürülmüştür.)
4-)C++'ta farklı parametre yapılarına sahip aynı isimli birden fazla
fonksiyon tanımlanabilir.
**** fonk(****)
{
}
**** fonk(int x)
{
}
C'de ne olursa olsun aynı isimli birden fazla fonksiyon tanımlanamaz.
Oysa C++'ta parametre yapısı sayıca ve/veya türce farklı olan aynı
isimli birden fazla fonksiyon tanımlanabilir. Aynı isimli birden fazla
fonksiyon varsa ve o fonksiyon çağırılmışsa gerçekte hangi fonksiyon
çağırılmış olduğu çağırılma ifadesindeki parametre yapısı incelenerek
belirlenir. Yani çağırılma ifadesindeki parametre sayısı ve türü
hangisine uygunsa o çağırılmış olur. Geri dönüş değerinin farklı olması
aynı isimli fonksiyon yazmak için yeterli değildir. Yani geri dönüş
değerleri farklı fakat parametre yapısı aynı olan birden fazla fonksiyon
tanımlanamaz.
#include
**** fonk(int x)
{
printf("int = %dn", x);
}
**** fonk(long x)
{
printf("long = %ldn", x);
}
**** fonk(****)
{
printf("****n");
}
**** fonk(char *str)
{
puts(str);
}
**** main(****)
{
fonk(); /*parametresi **** olan fonksiyonu çağırır*/
fonk(10); /*parametresi int olan fonksiyonu çağırır*/
fonk(100L); /*parametresi long olan fonksiyonu çağırır*/
fonk("merhaba"); /*parametresi karakter türünden gösterici olan
fonksiyonu çağırır*/
İki anlamlılık hatası
C++'ta pek çok durumda derleyicinin birden çok seçenek arasında karar
verememesinden dolayı error durumuyla karşılaşılır. Bu tür hatalara iki
anlamlılık hataları denir. Yukarıdaki örnekte fonk(3.2); gibi bir
çağırma yapılırsa "Ambiguity between 'fonk(int)' and 'fonk(long)'"
hatasını verir. Aynı isimli birden fazla fonksiyon arasında seçme işlemi
ancak parametre sayıları çağılma ifadesine uygun birden fazla fonksiyon
varsa gerçekleşir. Parametre sayısı çağırılma ifadesine uygun tek bir
fonksiyon varsa bu durumda tür uyuşmasına bakılmaz. C'de olduğu gibi
otomatik tür dönüştürmesi yapılarak o fonksiyon çağırılır.
C++ derleyicisi aynı sayıda parametrelere sahip birden fazla aynı isimli
fonksiyonun bulunması durumunda çağırılma ifadesine tür bakımından
uygun bir fonksiyon bulamazsa bu durum iki anlamlılık hatasına yol açar.
Bu durumun 3 istisnası vardır:
1. Fonksiyon char ya da short parametreyle çağırılmışsa char ya da short
int parametreye sahip bir fonksiyon yok ancak int parametreye sahip bir
fonksiyon varsa int parametreye sahip olan fonksiyon çağırılır.
2. Fonksiyon float parametreyle çağırılmışsa ancak float parametreye
sahip bir fonksiyon yok double parametreye sahip bir fonksiyon
tanımlanmışsa bu durumda double parametreye sahip olan fonksiyon
çağırılır.
3. Fonksiyon aynı türden const olmayan bir ifadeyle çağırılmışsa ancak
aynı türden const parametreye sahip bir fonksiyon y,tanımlanmışsa tür
uyuşumunun sağlandığı kabul edilir ve const parametreye sahip olan
fonksiyon çağırılır.
C'de ve C++'ta tanımlanan ve çağırılan bir fonksiyon ismi .obj modül
içerisine yazılmak zorundadır. .obj modül standardına göre aynı isimli
birden çok fonksiyon modül içerisine yazılamaz. Standart C derleyicileri
fonksiyon isimlerinin başına bir _ ekleyerek obj modülün içerisine
yazarlar. Oysa C++ derleyicileri fonksiyon isimlerini parametre
türleriyle kombine ederek obj modül içerisine yazarlar. Bu durumda
C++'ta aynı isimli farklı parametrelere sahip fonksiyonlar sanki farklı
isimlere sahiplermiş gibi obj modüle yazılırlar.
5-)extern "C" ve extern "C++" bildirimleri
C++'ta normal olarak bütün standart C fonksiyonları çağırılabilir.
Standart C fonksiyonları lib dosyalarının içerisine başında "_"
bulunarak yani standart C kurallarıyla yazılmışlardır. Oysa bu
fonksiyonların C++'tan çağırılmasıyla bir uyumsuzluk ortaya çıkar. Çünkü
C++ derleyicisi çağırılan fonksiyonu obj modül içerisine başına "_"
koyarak değil parametre türleriyle kombine ederek yani C++ kurallarıyla
yazar. extern "C" bildirimi bir fonksiyonun prototipinin önüne ya da bir
fonksiyonun tanımlamasının önüne getirilirse /*örneğin:
extern "C" double sqrt(double);
veya
extern "C" **** fonk(****)
{
.........
}
*/
derleyici bu fonksiyonu obj modül içerisine C kurallarıyla yani başına
"_" koyarak yazar. Böylece C'de yazılmış olan C++'tan kullanılması
mümkün olur. Bir grup fonksiyon yazım kolaylığı sağlamak için extern "C"
bloğu içine alınabilir.
extern "C" {
**** fonk(****);
**** sample(****);
....
}
Bloğun içerisinde başka bildirimler ve kodlar bulunabilir. Ancak
derleyici yalnızca bu bloğun içerisindeki fonksiyonlarla ilgilenir. Bu
durumda standart C başlık dosyalarının içerisinde fonksiyonların extern
"C" bildirimiyle prototipleri yazılmış olması gerekir. Aynı dosya hem C
hem C++'ta include edilip kullanılabildiğine göre ve extern "C"
bildirimi sadece C++ için geçerliyse bir problem ortaya çıkmaz mı? Bu
problem önceden tanımlanmış cplusplus sembolik sabitiyle çözümlenmiştir:
#ifdef cplusplus
extern "C" {
#endif
.....
.....
.....
.....
.....
.....
#ifdef cplusplus
}
#endif
Bir de extern "C++" bildirimi vardır. Bu bildirim fonksiyon isimlerinin
C++ kurallarına göre obj modülün içerisine yazılacağını anlatır. Zaten
fonksiyonlar default olarak bu kurala göre yazılırlar. Bu bildirim
ileriye doğru uyumu sağlamak için düşünülmüştür. Şu anda bir kullanım
gerekçesi yoktur.
6-)C++'ta dinamik bellek yönetimi new ve delete isimli iki operatörle
yapılır.
Mademki C++ içerisinde bütün standart C fonksiyonları kullanılabiliyor, o
halde dinamik bellek yönetimi malloc, claloc, realloc ve free
fonksiyonlarıyla yapılabilir. Ancak bu fonksiyonlar nesne yönelimli
programlama tekniğini uygulayabilmek için tasarlanmamıştır. Bu yüzden
C++'ta yeni bir teknik kullanılmaktadır. C++'ta dinamik olarak tahsis
edilme potansiyelindeki boş bölgelere free store denilmektedir(standart
C'de heap denir).
C++ nesne yönelimli programlama tekniğinin uygulanabilmesi için C'nin
genişletilmiş bir biçimidir. Nesne yönelimli programlama(object oriented
programming) tekniği ve C++ B.Stroustroup tarafından geliştirilmiştir.
Tasarım 70'li yılların ikinci yarısından başlanmış olsa da bütün dünyada
yaygınlaşması ve kabul görmesi 80'li yılların sonlarına doğru mümküm
olmuştur. Nesne yönelimli programlama tekniği(NYP) özellikle büyük
kodların üstesinden gelebilmek amacıyla tasarlanmıştır. Tasarımı C++
üzerinde yapılmış olmasına karşın bugün pek çok yüksek seviyeli
programlama dilleri bu tekniği desteklemektedir. C++ ve nesne yönelimli
programlama tekniğinin en belirgin uygulama alanlarından birisi WINDOWS
altında programlamadır. WINDOWS karmaşık ve yüksek yüksek seviyeli bir
işletim sistemidir. WINDOWS altında program geliştirebilmek için uzun
kodlar yazmak gerekir. Bu nedenle WINDOWS altında C ile değil C++ ile ve
NYP tekniğini kullanarak program yazmak daha etkin bir çözümdür. NYP
tekniğinin uygulanabilmesi için çalıştığımız sistemin kaynaklarının
yeterince geniş olması gerekir. (Yani hızlı bir mikro işlemci, büyük RAM
ve DISK ve iyi bir işletim sistemi)
C++'IN C'DEN FARKLILIKLARI
NYPT İLE DOĞRUDAN SINIF YAPISI
İLİŞKİSİ OLMAYAN
FARLILIKLARI VE FAZLALIKLARI
İki düzeyde değerlendirilebilir.
1-)NYPT ile doğrudan ilişkisi olayan farkılılıklar ve fazlalıklar
2-)Sınıf yapısı
Sınıf(class) C'deki yapı(struct)'lara benzer bir veri yapısıdır. NYPT
sınıflar kullanılarak program yazılması tekniğidir. Kursun %80'i sınıf
yapısının yapısı ve kullanılması üzerine ayrılmıştır.
C++'IN NYPT İLE DOĞRUDAN İLİŞKİSİ OLMAYAN FARLILIKLARI VE FAZLALIKLARI
C++ derleyicileri C derleyicisini de içermek zorundadır. Yani C++
derleyicisi demek hem C hem de C++ derleyicisi demektir. Derleyici
dosyanın uzantısına bakarak kodun C'de mi yoksa C++'ta mı yazılmış
olduğuna karar verir. C'de ise uzantısı c, C++'ta yazılmışsa uzantısı
cpp'dir.
1-)C++'ta yerel değişkenlerin bildirimleri blokların başında yapılmak
zorunda değildir. Standart C'de yerel değişkenler blokların başında
bildirilmek zorundadır. Yani küme parantezi açıldıktan sonra daha hiçbir
fonksiyon çağırılmadan ve işlem yapılmadan yapılmalıdır. Bu tasarımın
nedeni programcının bildirimin yerini kolay bulabilmesini sağlamaya
yöneliktir. Oysa C++'ta terel değişklenler bloğun herhangi bir yerinde
bildirilebilir. Bir değişkenin kullanıma yakın bir bölgede bildirilmesi
C++ tasarımcılarına göre daha okunabilirdir. (Değişken kavramı nesne
isimlerini, struct, union ve enum isimlerini ve enum sabitlerini,
typedef isimlerini içeren genel bir terimdir.) O halde C++'ta yerel
değişkenin faaliyet alanı bildirim noktasından blok sonuna kadar olan
bölgeyi kapsar. Ne olursa olsun bir blok içerisinde aynı isimli birden
fazla değişken bildirimi yapılamaz.
C++'da for döngüsünün birinci kısmında bildirim yapılabilir. Örnek
olarak:
for(int i = 0,j = 20; i + j < 50; ...){ }
Tabii while döngüsünün ve if deyiminin içerisinde bildirim yapılamaz.
#include
#define SIZE 100
**** main(****)
{
for(int i = 0; i < SIZE; ++i)
printf("%dn", i);
}
Böyle for döngüsünün içerisinde bildirilmiş değişkenlerin faaliyet
alanları bildirildiği yerden for döngüsünün içinde bulunduğu bloğun
sonuna kadar etkilidir. if, for, switch, while gibi deyimlerden sonra
blok açılmamış olsa bile gizli bir bloğun açıldığı düşünülmelidir.
{
for (int i = 0; i < 100; ++i) {
for (int j = 0; j < 100; ++j) {
}
printf(%dn", j); /*geçerli*/
}
printf("%dn" ,i); /*geçerli*/
printf("%dn", j); /*geçersiz*/
}
{
for (int i = 0; i < 100; ++i)
for (int j = 0; j < 100; ++j) {
}
j = 10; /*geçersiz*/
i = 10; /*geçerli*/
}
2-)C++'ta // ile satır sonuna kadar yorumlama yapılabilir.
C++'ta /* */ yorumlama biçiminin yanı sıra kolaylık olsun diye // ile
satır sonuna kadar yorumlama biçimi de eklenmiştir. Son senelerde böyle
bir yorumlama biçimi standart C'de de kullanılmaya başlanmıştır. Ancak
ANSI C standartlarında tanımlı değildir. Taşınabilirlik bakımından bu
yorumlama biçimini standart C'de kullanmak tavsiye edilmez.
3-)C++'ta çağırılan fonksiyon eğer çağıran fonksiyonun yukarısında
tanımlanmamışsa fonksiyon prototipi zorunludur.
C 'de bir fonksiyonun çağırıldığını gören derleyici fonksiyonun
çağırılma noktasına kadar fonksiyonun tanımlamasıyla ya da prototipi ile
karşılaşmamışsa geri dönüş değerini int olarak varsayar ve kod üretir.
Dolayısıyla aşağıdaki örnek C'de geçerlidir.
**** main(****)
{
int x;
x = fonk();
}
int fonk() /*Bu durum C'de sorun olmaz ama C++'ta error verir.*/
{
}
Oysa C++'ta derleyicinin çağırılma noktasına kadar fonksiyonun
tanımlamasıyla ya da prototipiyle karşılaşması gerekir. Dolayısıyla
yukarıdaki kod C++'ta error'dür. (NOT: CV++ ve nesne yönelimli
programlama tekniği bug oluşturabilecek kodlardan kaçınılması temeline
dayandırılmıştır. Yani garanti yöntemler kullanılmalıdır. Bu sebeple
C'deki pek çok uyarı C++'ta error'e dönüştürülmüştür.)
4-)C++'ta farklı parametre yapılarına sahip aynı isimli birden fazla
fonksiyon tanımlanabilir.
**** fonk(****)
{
}
**** fonk(int x)
{
}
C'de ne olursa olsun aynı isimli birden fazla fonksiyon tanımlanamaz.
Oysa C++'ta parametre yapısı sayıca ve/veya türce farklı olan aynı
isimli birden fazla fonksiyon tanımlanabilir. Aynı isimli birden fazla
fonksiyon varsa ve o fonksiyon çağırılmışsa gerçekte hangi fonksiyon
çağırılmış olduğu çağırılma ifadesindeki parametre yapısı incelenerek
belirlenir. Yani çağırılma ifadesindeki parametre sayısı ve türü
hangisine uygunsa o çağırılmış olur. Geri dönüş değerinin farklı olması
aynı isimli fonksiyon yazmak için yeterli değildir. Yani geri dönüş
değerleri farklı fakat parametre yapısı aynı olan birden fazla fonksiyon
tanımlanamaz.
#include
**** fonk(int x)
{
printf("int = %dn", x);
}
**** fonk(long x)
{
printf("long = %ldn", x);
}
**** fonk(****)
{
printf("****n");
}
**** fonk(char *str)
{
puts(str);
}
**** main(****)
{
fonk(); /*parametresi **** olan fonksiyonu çağırır*/
fonk(10); /*parametresi int olan fonksiyonu çağırır*/
fonk(100L); /*parametresi long olan fonksiyonu çağırır*/
fonk("merhaba"); /*parametresi karakter türünden gösterici olan
fonksiyonu çağırır*/
İki anlamlılık hatası
C++'ta pek çok durumda derleyicinin birden çok seçenek arasında karar
verememesinden dolayı error durumuyla karşılaşılır. Bu tür hatalara iki
anlamlılık hataları denir. Yukarıdaki örnekte fonk(3.2); gibi bir
çağırma yapılırsa "Ambiguity between 'fonk(int)' and 'fonk(long)'"
hatasını verir. Aynı isimli birden fazla fonksiyon arasında seçme işlemi
ancak parametre sayıları çağılma ifadesine uygun birden fazla fonksiyon
varsa gerçekleşir. Parametre sayısı çağırılma ifadesine uygun tek bir
fonksiyon varsa bu durumda tür uyuşmasına bakılmaz. C'de olduğu gibi
otomatik tür dönüştürmesi yapılarak o fonksiyon çağırılır.
C++ derleyicisi aynı sayıda parametrelere sahip birden fazla aynı isimli
fonksiyonun bulunması durumunda çağırılma ifadesine tür bakımından
uygun bir fonksiyon bulamazsa bu durum iki anlamlılık hatasına yol açar.
Bu durumun 3 istisnası vardır:
1. Fonksiyon char ya da short parametreyle çağırılmışsa char ya da short
int parametreye sahip bir fonksiyon yok ancak int parametreye sahip bir
fonksiyon varsa int parametreye sahip olan fonksiyon çağırılır.
2. Fonksiyon float parametreyle çağırılmışsa ancak float parametreye
sahip bir fonksiyon yok double parametreye sahip bir fonksiyon
tanımlanmışsa bu durumda double parametreye sahip olan fonksiyon
çağırılır.
3. Fonksiyon aynı türden const olmayan bir ifadeyle çağırılmışsa ancak
aynı türden const parametreye sahip bir fonksiyon y,tanımlanmışsa tür
uyuşumunun sağlandığı kabul edilir ve const parametreye sahip olan
fonksiyon çağırılır.
C'de ve C++'ta tanımlanan ve çağırılan bir fonksiyon ismi .obj modül
içerisine yazılmak zorundadır. .obj modül standardına göre aynı isimli
birden çok fonksiyon modül içerisine yazılamaz. Standart C derleyicileri
fonksiyon isimlerinin başına bir _ ekleyerek obj modülün içerisine
yazarlar. Oysa C++ derleyicileri fonksiyon isimlerini parametre
türleriyle kombine ederek obj modül içerisine yazarlar. Bu durumda
C++'ta aynı isimli farklı parametrelere sahip fonksiyonlar sanki farklı
isimlere sahiplermiş gibi obj modüle yazılırlar.
5-)extern "C" ve extern "C++" bildirimleri
C++'ta normal olarak bütün standart C fonksiyonları çağırılabilir.
Standart C fonksiyonları lib dosyalarının içerisine başında "_"
bulunarak yani standart C kurallarıyla yazılmışlardır. Oysa bu
fonksiyonların C++'tan çağırılmasıyla bir uyumsuzluk ortaya çıkar. Çünkü
C++ derleyicisi çağırılan fonksiyonu obj modül içerisine başına "_"
koyarak değil parametre türleriyle kombine ederek yani C++ kurallarıyla
yazar. extern "C" bildirimi bir fonksiyonun prototipinin önüne ya da bir
fonksiyonun tanımlamasının önüne getirilirse /*örneğin:
extern "C" double sqrt(double);
veya
extern "C" **** fonk(****)
{
.........
}
*/
derleyici bu fonksiyonu obj modül içerisine C kurallarıyla yani başına
"_" koyarak yazar. Böylece C'de yazılmış olan C++'tan kullanılması
mümkün olur. Bir grup fonksiyon yazım kolaylığı sağlamak için extern "C"
bloğu içine alınabilir.
extern "C" {
**** fonk(****);
**** sample(****);
....
}
Bloğun içerisinde başka bildirimler ve kodlar bulunabilir. Ancak
derleyici yalnızca bu bloğun içerisindeki fonksiyonlarla ilgilenir. Bu
durumda standart C başlık dosyalarının içerisinde fonksiyonların extern
"C" bildirimiyle prototipleri yazılmış olması gerekir. Aynı dosya hem C
hem C++'ta include edilip kullanılabildiğine göre ve extern "C"
bildirimi sadece C++ için geçerliyse bir problem ortaya çıkmaz mı? Bu
problem önceden tanımlanmış cplusplus sembolik sabitiyle çözümlenmiştir:
#ifdef cplusplus
extern "C" {
#endif
.....
.....
.....
.....
.....
.....
#ifdef cplusplus
}
#endif
Bir de extern "C++" bildirimi vardır. Bu bildirim fonksiyon isimlerinin
C++ kurallarına göre obj modülün içerisine yazılacağını anlatır. Zaten
fonksiyonlar default olarak bu kurala göre yazılırlar. Bu bildirim
ileriye doğru uyumu sağlamak için düşünülmüştür. Şu anda bir kullanım
gerekçesi yoktur.
6-)C++'ta dinamik bellek yönetimi new ve delete isimli iki operatörle
yapılır.
Mademki C++ içerisinde bütün standart C fonksiyonları kullanılabiliyor, o
halde dinamik bellek yönetimi malloc, claloc, realloc ve free
fonksiyonlarıyla yapılabilir. Ancak bu fonksiyonlar nesne yönelimli
programlama tekniğini uygulayabilmek için tasarlanmamıştır. Bu yüzden
C++'ta yeni bir teknik kullanılmaktadır. C++'ta dinamik olarak tahsis
edilme potansiyelindeki boş bölgelere free store denilmektedir(standart
C'de heap denir).
En son TanriLar_OkuLu tarafından Perş. Mayıs 06, 2010 4:50 pm tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi